keadaan puas. Beliau tidak membawa
pedang kecuali saat panah yang beracun mendekati jantung Islam dan
mengancamnya.
Dakwah para nabi menuntut terjadinya
mukjizat demi mukjizat. Ini kerana masa kekanak-kanakan manusia serta kelemahan
akal dan hilangnya panca indera menuntut rahmat Allah SWT untuk mendatangkan
mukjizat yang sesuai dengan masa turunnya mukjizat tersebut dan budaya
masyarakat setempat. Adalah hal yang maklum bahawa di tengah-tengah penduduk
Mekah saat itu tidak terdapat orang-orang yang cerdas atau orang-orang yang
bijak yang mampu menyerap kata-kata yang baik. Dan kesulitan yang dihadapi oleh
Islam adalah bahawa ia tidak diturunkan pada masa ini saja, tetapi Islam
diturunkan untuk setiap masa. Allah SWT mengetahui bahawa manusia telah
memasuki masa kematangan berfikir yang mengagumkan, maka hikmah-Nya menuntut
bahawa pernyataan yang pertama kali disebutkan dalam risalah-Nya adalah "iqra'"
(bacalah). Di samping itu, risalah tersebut mengandung pemikiran yang
universal, sistem yang membangun, dan hukum yang mempesona, serta kebebasan
yang diidamkan, dan manusia yang sempurna.
Adalah tidak mengurangi kehormatan
para nabi sebelum Nabi Muhammad saw di mana mereka tidak diutus di masa-masa
kematangan pemikiran, tetapi yang menambah kehormatan Nabi Muhammad saw bahawa
beliau diutus di tengah-tengah masa kematangan berfikir, dan beliau diutus
sebelum datangnya masa ini. Beliau memikul berbagai lipat cubaan yang pernah
dipikul oleh para nabi; beliau berdakwah dengan menanggung berbagai lipat
godaan dan cubaan; beliau mengalami seksaan yang pernah dialami oleh semua para
nabi; beliau mencintai Allah SWT sebagaimana para nabi mencintai-Nya. Allah SWT
memuliakannya ketika beliau mengimami mereka di saat solat pada saat beliau
melakukan Isra' dan Mi'raj. Meskipun demikian, ketika beliau keluar pada suatu
hari menemui sahabat-sahabatnya dan mendapati mereka mengutamakan para nabi dan
mendahulukannya atas mereka, maka beliau justru menampakkan kemarahan dan
wajahnya berubah. Beliau berkata: "Janganlah kalian mengutamakan aku atas
Yunus bin Mata."
Melalui pernyataan itu, beliau
berusaha meletakkan suatu pondasi pemikiran yang harus dilalui oleh kaum Muslim
di mana para nabi memang memiliki darjat tertentu di sisi Allah SWT. Boleh jadi
ada nabi yang lebih afdal atau yang lebih mulia daripada yang lain. Siapakah
yang menetapkan hal itu? Tidak ada seorang pun selain Allah SWT. Ada pun kaum
Muslim hendaklah mereka berhenti pada batas tertentu yang seharusnya mereka
berikan berkaitan dengan sopan santun terhadap para nabi. Selama Allah SWT
menyampaikan selawat kepada rasul sebagai bentuk penghormatan dan memerintahkan
mereka untuk menyampaikan selawat kepadanya, dan selama Rasulullah seperti
nabi-nabi yang lain, maka hendaklah mereka juga berselawat kepada semua nabi
tanpa perbezaan, meskipun pada bentuk selawat itu sendiri.
Sementara itu, bayi yang mungil itu
yang lahir di Mekah bergerak setelah tahun gajah. Kemudian berita tersebar di
sana sini dan Sampailah ke telinga datuknya bahawa cucunya telah dilahirkan.
Abdul Muthalib segera menuju ke tempat itu dan membawa cucunya yang yatim lalu
berkeliling dengannya di Ka'bah sambil memikirkan namanya. Abdul Muthalib tidak
merasa terpukau dengan nama-nama yang mulai beredar di benaknya. Ia tampak
bingung menentukan nama yang paling tepat buat cucunya, bahkan kebingungannya
itu berlanjutan sampai enam hari, sehingga sang Nabi di sunat. Ketika malam
telah menyelimuti kawasan Mekah, datanglah kepadanya suara yang sama yang dulu
pernah dilihatnya dan didengarnya yang memerintahkannya untuk menggali zamzam.
Di tengah-tengah tidurnya, suara itu membisikkan kepadanya bahawa nama cucunya
berasal dari al-Ham, yang berarti Muhammad atau Ahmad.
Orang-orang Quraisy bertanya kepada
Abdul Muthalib: "Nama apa yang engkau berikan kepada cucumu?" Abdul
Muthalib menjawab sambil mengingat bisikan suara yang didengarnya saat mimpi,
"Muhammad." Nama tersebut sebenamya tidak umum di kalangan
orang-orang Jahilliyah. Mereka bertanya, "Mengapa Abdul Muthalib tidak
memakai nama-nama datuk-datuknya dan nama-nama yang biasa dipakai di kalangan
mereka." Abdul Muthalib menjawab: "Aku ingin Allah SWT memujinya di
langit dan manusia memujinya di bumi."
Kami tidak mengetahui dorongan apa
yang membuat Abdul Muthalib untuk menyatakan kalimat tersebut. Apakah kalimat
itu bersumber dari realiti kebanggaan orang-orang Arab yang popular atau
berasal dari realiti kebanggaan tradisional? Atau, apakah berangkat dari
realiti kegembiraan yang dalam dengan kelahiran si cucu, ataukah kalimat itu
bersumber dari suasana rohani yang jernih dan bisikan alam ghaib? Tentu kami
tidak bisa menjawab. Yang dapat kami ketahui adalah bahawa seseorang tidak akan
layak menyandang predikat manusia yang dipuji di bumi dan dipuji oleh Allah SWT
di langit seperti predikat yang disandang oleh Muhammad bin Abdillah.
Nabi Muhammad saw muncul ke alam
wujud dalam keadaan yatim. Beliau ditinggalkan oleh ayahnya saat beliau masih
janin di dalam perut ibunya. Allah SWT berfirman:
"Bukankah Dia mendapatimu
sebagai seorang yatim, lalu Dia melindungimu?" (QS. adh-Dhuha: 6)
Allah SWT melindunginya. Orang-orang
sufi mengatakan bahawa sebab- sebab kemanusiaan seperti adanya datuknya Abdul
Muthalib dan bagaimana ia mengasuhnya dan melindunginya tidak lain hanya bentuk
lahiriah yang tidak begitu penting, sedangkan bentuk batiniah yang sebenarnya
adalah kita berada di hadapan manusia yang dilindungi dan diasuh oleh Tuhannya
sejak masih kecil. Allah SWT mendidiknya saat beliau masih kecil, dan
mengujinya dengan keyatiman saat beliau masih janin serta mengujinya dengan
kelaparan sejak masih kecil, dan dewasa dengan kematian si ibu, saat beliau masih
kecil dengan keterasingan di tengah-tengah keramaian, dan dengan terjaga di
tengah-tengah tidur serta dengan penderitaan demi penderitaan. Allah SWT telah
menyiapkannya sejak usia dini untuk memikul beban risalah terakhir.
Selanjutnya, ibunya seringkali
memeluknya lebih dari sebelumnya. Ia melihat bahawa banyak dari wanita-wanita
yang menyusui tidak berkenan untuk mengasuhnya. Adalah sudah menjadi tradisi
yang berkembang di Mekah di mana keluarga-keluarga yang mulia mengirim anaknya
ke kawasan dusun agar anak tersebut menyerap dan menghirup udara segar serta
memperoleh mainan yang memadai. Dan biasanya wanita-wanita yang menyusui
anak-anak lebih tertarik menyusui anak- anak dari orang-orang kaya. Namun
ketika pemimpin manusia seorang yang fakir, maka wanita-wanita yang biasa
menyusui tidak berminat kepadanya.
Marilah kita telusuri bagaimana
Halimah binti Abi Duaib menceritakan kisahnya bersama anak kecil yang
disusuinya: "Saat itu terjadi musim tandus dan kami tidak memiliki sesuatu
sehingga aku dan suamiku mengalami kemiskinan yang luar biasa. Lalu kami
menetapkan keluar ke Mekah dan menemani wanita-wanita dari Bani Sa'ad. Kami
semua mencari anak-anak yang masih menyusu agar orang tua mereka dapat membantu
kami untuk memenuhi kebutuhan hidup.
Binatang yang aku tunggangi sangat
lemah dan sangat kurus yang itu semua disebabkan oleh kekurangan makanan.
Bahkan kami khawatir kalau-kalau ia berhenti di tengah perjalanan dan mati. Dan
kami tidak tidur semalaman kerana melihat kondisi anak kecil yang bersama kami.
Ia menangis kerana tidak menemukan makanan yang dapat dimakannya. Ia menangis
kerana kelaparan dan tidak mendapat air susu, baik dari air susuku mahupun air
susu unta yang dibawa oleh suamiku, sehingga kami tidak dapat memuaskan
dahaganya. Di tengah-tengah malam, aku merasakan keputusasaan. Aku
bertanya-tanya bagaimana aku dapat melakukan sesuatu dalam keadaan yang
demikian.
Akhirnya, kami sampai di Mekah.
Sementara itu, wanita-wanita yang ingin mencari anak-anak yang dapat mereka
susui telah mendahului kami. Mereka mengambil anak-anak kecil yang mereka
sukai, kecuali satu anak, yaitu Muhammad di mana ayahnya telah meninggal dan ia
berasal dari keluarga yang miskin meskipun sebenarnya kedudukannya sangat mulia
di antara tokoh-tokoh Quraisy. Oleh kerana itu, wanita-wanita enggan untuk
mengasuhnya. Namun aku dan suamiku tidak sefaham dengan mereka kerana aku tidak
peduli dengan keyatiman dan kefakirannya. Kemudian aku malu untuk kembali dan
tidak mengambil bayi yang dapat aku susui kemudian. Di samping itu, aku malu
jika mendapat cercaan dari wanita-wanita itu. Lalu aku merasakan adanya kasih
sayang yang memenuhi hatiku terhadap anak kecil yang tampan itu yang akan
diganggu oleh udara yang kotor."
Kisah tersebut mengatakan bahawa
saat anak-anak kecil mendapatkan wanita-wanita yang menyusuinya, maka Muhammad
bin Abdillah sedang tidur dalam keadaan lapar di ranjangnya yang kasar, tanpa
disusui oleh siapa pun. Suatu hikmah yang tinggi berkehendak agar bayi yang
masih menyusui itu menghadapi dunia dalam keadaan yatim dan dalam keadaan
kelaparan agar ia dapat merasakan penderitaan anak-anak yatim dan orang-orang
yang lapar sebelum ia menyelamatkan mereka.
Halimah mengatakan bahawa ia
meyakinkan suaminya bahawa ia merasakan keinginan yang kuat untuk mengambil
anak yatim ini, sehingga suaminya menyetujuinya. Halimah tidak mengetahui
rahsia keinginannya yang samar agar ia kembali untuk mengambil anak yatim yang
masih menyusu ini. Ia tidak mengetahui bahawa Allah SWT telah menanamkan rasa
cinta kepada anak kecil itu dalam hatinya seperti Allah SWT menanamkan cinta
kepada Musa pada hati isteri Fir'aun. Jika Musa menolak wanita-wanita lain
untuk menyusuinya kecuali ibunya setelah Allah SWT mencegahnya dari susuan
wanita-wanita lain agar ibunya merasa bahagia dan tidak bersedih, maka Muhammad
bin Abdillah - seorang anak kecil yang masih menyusu dan mulia - -justru
ditolak oleh wanita-wanita yang menyusui, sedangkan ia sendiri tidak pernah
menolak seseorang pun.
Halimah kembali kepadanya dan ia
memberitahu bahawa ia akan mengasuhnya. Nabi Muhammad saw adalah seorang yang
mulia. Halimah meletakkan tangannya di dadanya, sehingga anak kecil itu
tertawa. Halimah mencium di antara kedua matanya. la meletakkannya di kamarnya.
Halimah mengetahui bahawa kedua air susunya telah kering, namun tiba-tiba air
susunya memancar dengan keras sebagai bentuk kasih sayang dan tanda kebesaran
dari Allah SWT. Kini Halimah pun dapat menyusuinya. Apakah itu merupakan hikmah
yang tinggi di mana anak kecil tersebut merasa cukup dengan sesuatu yang
sedikit? Ataukah anak kecil itu sudah dapat mendidik dirinya untuk zuhud dan
qanaah sebelum ia mendidik orang-orang dewasa tentang pengorbanan dan
kesatriaan?
Halimah kembali ke gurun Bani Sa'ad
dan ia membawa Muhammad bin Abdillah. Belum lama ia menyaksikan tanahnya yang
tandus sehingga tiba-tiba kebaikan dunia terbuka dan mekar di hadapannya, di
mana bumi dipenuhi dengan kehijau-hijauan setelah mengalami masa tandus.
Pohon-pohon berbuah dan buah kurma tampak berseri-seri setelah sebelumnya layu,
bahkan susu-susu binatang pun mulai tampak banyak. Allah SWT memberikan
berkah-Nya kepada tempat tersebut. Halimah mengetahui bahawa kebaikan ini telah
datang bersama kedatangan anak kecil yang diberkahi, sehingga cintanya kepada
anak itu semakin bertambah. Bahkan suaminya pun menjadi tawanan cinta yang lain
kepada Muhammad saw.
Pada suatu hari ia berkata kepada
isterinya: "Apakah engkau mengetahui wahai Halimah bahawa engkau telah
mengambil seorang anak yang mulia?" Halimah berkata: "Anak kecil itu
tidak menangis dan tidak berteriak kecuali ketika ia telanjang." Ketika
anak kecil itu gelisah di tengah malam dan tidak tidur, maka Halimah membawanya
keluar dari khemah dan ia berhenti bersamanya di bawah sinar bintang. Saat itu
anak itu tampak bergembira ketika menyaksikan langit. Setelah kedua matanya
terpuaskan oleh pandangan ke arah langit, ia pun mulai tidur.
Ketika anak itu mencapai tahun yang
kedua, maka ia telah disapih, sehingga ibunya ingin mengambilnya, tetapi
Halimah tidak kuat untuk menahan perpisahan ini. Halimah menjatuhkan dirinya di
hadapan kedua kaki sang ibu dan ia mulai menciuminya dan ia meminta agar
membiarkannya bersama anaknya sehingga anak itu benar-benar kuat dan dapat
kembali menghirup udara segar gurun. Akhirnya, Rasulullah saw tinggal di tempat
Bani Sa'ad sampai lima tahun. Dan pada masa lima tahun ini terjadi peristiwa
penting yang terkenal dengan peristiwa pembelahan dada. Kehendak Ilahi telah
menetapkan kepada Ruhul Amin, yaitu Jibril untuk menemui Muhammad bin Abdillah
dan membelah dadanya dengan perintah Ilahi serta menyuci hatinya dengan rahmat
dan mengeringkannya dengan cahaya dan mengeluarkan bahagian dunia darinya.
Seperti biasanya Rasulullah saw
keluar pada suatu hari bersama saudara susuannya dengan menunggangi sekawanan
domba menuju tempat penggembalaan. Di tengah hari, saudaranya berlari-lari
dalam keadaan takut dan menangis sambil berteriak bahawa Muhammad telah
terbunuh. Muhammad diambil oleh dua orang laki-laki yang memakai baju yang
putih lalu kedua orang itu menelentangkannya dan membelah dadanya.
Mendengar hal itu, Halimah sangat
kejut dan terpukul. Ia segera pergi sambil berlari mencari Muhammad dan diikuti
oleh suaminya yang mengikuti petunjuk anak kecil dari saudara Muhammad.
Akhirnya, mereka menemukan Muhammad sedang duduk di atas tanah di mana wajahnya
tampak pucat dan kedua matanya menyala.
Halimah dan suaminya mencium dengan
lembut dan mulai menampakkan kasih sayangnya. Kemudian mereka bertanya,
"apa yang terjadi?" Muhammad menjawab: "Ketika aku memperhatikan
domba-domba yang sedang bermain aku dikejutkan dengan kedatangan dua orang yang
memakai pakaian yang putih. Mula-mula aku menyangka bahawa mereka adalah burung
yang besar, namun ternyata aku salah. Mereka adalah dua orang yang tidak aku
kenal yang memakai pakaian warna putih. Salah seorang dari mereka berkata
kepada temannya dengan menunjuk ke arahku, "Apakah ini anaknya?" Yang
lain menjawab, "benar." Aku merasakan ketakutan yang luar biasa. Lalu
mereka mengambilku dan menidurkan aku serta membelah dadaku dan mereka
mengambil sesuatu darinya hingga mereka mendapatinya dan membuangnya jauh-jauh.
Setelah itu, mereka bersembunyi laksana bayangan."
Hadis tersebut diriwayatkan oleh
Anas dan juga diriwayatkan oleh Muslim dan Ahmad. Para mufasir berbeza pendapat
tentang simbolisme yang dalam ini. Sebahagian besar ulama menakwilkan peristiwa
tersebut. Pakar-pakar klasik, seperti Qurthubi berpendapat bahawa peristiwa itu
diisyaratkan oleh firman-Nya: "Bukankah Kami telah melapangkan untukmu
dadamu?. " (QS. Alam Nasyrah: 1)
Sedangkan tokoh-tokoh hadis, seperti
Ghazali berpendapat bahawa manusia istimewa seperti Muhammad saw tidak mungkin
terlepas dari bimbingan Ilahi dan tidak mungkin terkena waswas sekecil apa pun
yang biasa menimpa manusia biasa. Jika suatu kejahatan menjadi suatu gelombang
yang memenuhi cakerawala, maka di sana terdapat hati yang segera memungutnya
dan terpengaruh dengannya, namun hati para nabi dengan adanya bimbingan Allah
SWT tidak akan terpanggil dan tidak terkena arus kejahatan tersebut.
Dengan demikian, usaha para nabi
terfokus pada peningkatan kemajuan atau ketinggian, bukan memerangi kerendahan.
Diriwayatkan oleh Abdillah bin Mas'ud bahawa Rasulullah saw bersabda:
"Tidak ada seseorang di antara kalian kecuali ia diawasi oleh temannya
dari kalangan jin dan temannya dan dari kalangan malaikat." Para sahabat
berkata: "Apakah hal itu juga berlaku kepadamu wahai Rasulullah?" Beliau
menjawab: "Ya, tetapi Allah SWT membantuku, sehingga ia berserah diri dan
tidak memerintahkan kepadaku kecuali dalam kebaikan."
Begitulah sikap orang-orang yang
dahulu dan para ahli hadis berkaitan dengan peristiwa pembelahan dada. Kami
kira bahawa kejadian yang luar biasa tersebut berhubungan dengan persiapan Nabi
untuk melalui Isra' dan Mi'raj. Ia merupakan perjalanan di mana Rasulullah saw
akan menebus alam angkasa dan akan mencapai alam langit. Kemudian beliau akan
melampaui alam ini, sehingga sampai di Sidratul Muntaha yang di sana terdapat
Janatul Ma'wah.
Pandangan tersebut kembali kepada
pendapat kami yang mengatakan bahawa peristiwa pembelahan dada berulang lebih
dari sekali saat Rasul saw mencapai usia lima puluh tahun. Dan peristiwa pembelahan
dada terjadi kedua kalinya pada malam Isra' dan Mi'raj.
Bukhari meriwayatkan dari Malik bin
Sh'asha'a bahawa Rasulullah saw menceritakan kepada mereka peristiwa malam
Isra' di mana beliau bersabda: "Ketika aku berada di Hathim - atau beliau
berkata di Hijr - saat aku dalam keadaan antara tidur dan bangun, maka seorang
datang kepadaku lalu ia membelah antara ini dan ini. Yaitu antara kerongkongan
dan perutnya. Beliau melanjutkan: Lalu ia mengeluarkan hatiku dan membawa
mangkok dari emas yang penuh dengan keimanan lalu ia menyuci hatiku. Kemudian
diulanginya."
Kami kira bahawa pembelahan dada
merupakan bentuk simbolis yang menunjukkan kesucian Rasul saw dan sebagai
bentuk penyiapannya untuk melalui Isra' dan Mi'raj. Itu merupakan pemberitahuan
dari Ilahi bahawa anak ini akan mencapai suatu kedudukan yang belum pernah
dicapai oleh manusia dan tidak akan dicapai manusia sesudahnya. Setelah
peristiwa pembelahan dada, berubahlah kehidupan anak kecil itu di mana
sebahagian besar waktunya digunakan untuk merenung dan menyendiri. Dari roman
wajahnya tampak keseriusan yang biasanya menghiasi wajah orang-orang dewasa.
Berlalulah hari demi hari, tahun
demi tahun dan Selesailah masa menetapnya bersama Halimah di dusun Bani Sa'ad.
Beliau sangat terpengaruh dan sangat terkesan dengan keadaan di sana.
Diriwayatkan bahawa beliau pernah mengingat masa kecilnya di Bani Sa'ad dan
beliau membanggakannya. Beliau menyebutkan pengorbanan mereka dan sikap mereka
yang baik. Beliau berkata: "Aku termasuk dari Bani Sa'ad, tanpa bermaksud
menyombongkan diri. Jika mereka berhadapan atau menyaksikan salah seorang
mereka lapar, maka mereka akan membagi makanan di antara mereka."
Kemudian Muhammad bin Abdillah
kembali ke Mekah saat usianya lima tahun. Beliau hidup beberapa hari bersama
ibunya di mana si ibu merasakan kesedihan yang dalam atas kepergian ayahnya.
Sesuai janji untuk mengingat ayahnya yang telah pergi, Aminah menetapkan untuk
mengunjungi kuburannya di Yatsrib. Jarak antara Mekah dan Yatsrib lebih dari
lima ratus kilo meter di gurun yang kering yang jauh dari tanda- tanda
kehidupan. Anak itu menempuh perjalanan yang berat. Setelah perjalanan yang
berat ini, Muhammad bin Abdillah tinggal di tempat paman-paman dari ibunya di
Madinah selama satu bulan. Muhammad melihat rumah yang di situ ayahnya
meninggal sebelum ia dilahirkan. Ia berziarah bersama ibunya ke kuburan yang
sederhana yang ayahnya dikuburkan di dalamnya. Mula-mula fikirannya terfokus
pada keadaan yatim sambil ia mulai memperhatikan linangan air mata ibunya yang
diam.
Selesailah masa satu bulan
keberadaannya di sisi paman-pamannya. Kemudian ibunya menemaninya untuk kembali
ke Mekah. Kedua anak manusia itu sampai di pertengahan jalan. Muhammad bin
Abdillah tidak mengetahui rahsia kepucatan wajah ibunya. Lalu malaikat maut
turun di suatu tempat yang bernama Abwa. Di situlah Aminah binti Wahab telah
bertemu dengan kekasihnya, Allah SWT.
Sang ibu meninggal dan meninggalkan
anak satu-satunya bersama seorang pembantu. Pembantu itu menampakkan rasa
kasihnya terhadap anak kecil yang kehilangan ayahnya saat masih janin dan
kehilangan ibunya saat berusia enam tahun. Muhammad bin Abdillah kini menjadi
sendiri dan ia dalam keadaan menangis. Ia mencapai kematangan setelah ia
melewati kesedihan kehidupan dan kerasnya kehidupan sebagai anak yatim.
Rasulullah saw pernah ditanya
setelah masa diutusnya: "Bagaimana pandanganmu?" Beliau menjawab:
"Pengetahuan adalah modalku. Akal adalah dasar agamaku. Cinta adalah
pondasiku. Zikrullah adalah kesenanganku. Dan kesedihan adalah temanku."
Allah SWT telah menyiramkan
kepadanya sungai-sungai kesedihan sehingga beliau dapat memberikan kepada
manusia buah dari kegembiraan dan ketulusan.
Anak kecil itu kembali ke Mekah
dalam keadaan sedih dan ia tampak terpaku. Lalu Abdul Muthalib, datuknya
menampakkan cinta yang luar biasa dan penghormatan padanya. Setelah dua tahun
ketika Muhammad bin Abdillah berusia delapan tahun, maka meninggallah salah
satu benteng yang terbaik yang menjaganya, yaitu datuknya Abdul Muthalib.
Kemudian anak kecil itu kini merenungi datuknya laksana orang dewasa. Ia tampak
tegar seperti layaknya orang dewasa.
Kita tidak mengetahui mengapa
terjadi demikian. Mengapa hikmah Allah SWT mencegah Nabi yang terakhir untuk
mendapatkan kasih sayang seorang ayah, kasih sayang seorang ibu, dan bimbingan
seorang datuk? Apakah Allah SWT ingin memberi Nabi yang terakhir suatu kasih
sayang dan cinta yang semata-mata bersumber dari sisi-Nya? Apakah Allah SWT
ingin mendidiknya dengan kesedihan dan memberinya perasaan-perasaan yang penuh
dengan penderitaan? Apakah Allah SWT ingin membuat hati Rasul-Nya hanya tertuju
kepadanya? Dahulu Allah SWT berkata kepada Musa:
"Dan Aku telah memilihmu untuk
diri-Ku." (QS. Thaha: 41)
Dahulu Allah SWT memberi khabar
gembira kepada Musa di dalam Taurat sebagaimana Isa memberi khabar gembira di
dalam Injil dengan kedatangan seorang Nabi setelahnya yang bernama Ahmad. Dan
Nabi Musa meminta kepada Tuhannya agar memberinya dan memberi umatnya puncak
keutamaan, lalu Allah SWT menjawab bahawa Dia telah menetapkan keutamaan ini
kepada Nabi yang terakhir Ahmad dan umatnya.
Allah SWT telah memilih Musa untuk
diri-Nya. Meskipun Demikian, Dia tidak mencegahnya untuk mendapatkan kasih
sayang seorang ibu dan mendidiknya di tengah-tengah keluarganya. Namun Dia
berkehendak untuk menjadikan Nabi yang terakhir tercegah dari mendapatkan kasih
sayang seorang manusia dan cinta seorang manusia, sehingga Nabi tersebut hanya
mendapatkan kasih sayang Ilahi dan cinta Ilahi.
Allah SWT berfirman menceritakan
tentang keadaan Rasul terakhir:
"Bukankah Dia mendapatimu
sebagai seorang yatim, lalu Dia melindungimu. Dan Dia mendapatimu sebagai
seorang yang bingung, lalu Dia memberikan petunjuk. Dan Dia mendapatimu sebagai
seorang yang kekurangan, lalu Dia memberikan kecukupan. Adapun terhadap anak
yatim, maka janganlah kamu berlaku sewenang-wenang. Dan terhadap orang yang
meminta-minta, maka janganlah kamu mengherdiknya. Dan terhadap nikmat Tuhanmu
maha hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (dengan bersyukur). " (QS.
ad-Dhuha: 6- 11)
Makna ayat tersebut secara harfiah
adalah bahawa beliau dalam keadaan yatim lalu Allah SWT melindunginya; beliau
dalam keadaan tersesat lalu Allah SWT memberinya petunjuk; beliau dalam keadaan
fakir lalu Allah SWT memampukannya. Allah SWT melindunginya dengan mengasuhnya,
membimbingnya, dan mencukupinya. Itu adalah darjat keutamaan yang tidak pernah
dicapai oleh seseorang pun di dunia.
Setelah kematian datuknya, maka
pamannya Abu Thalib mengasuhnya. Allah SWT telah meletakkan kecintaan pada hati
pamannya, sehingga pamannya mengutamakan Muhammad saw daripada anak-anaknya dan
memuliakannya serta menghormatinya, bahkan Abu Thalib mendudukkannya di
ranjangnya yang biasa dibentangkannya di hadapan Ka'bah di mana tidak ada
seorang pun yang duduk selainnya.
Muhammad bin Abdillah hidup di
jantung gurun Mekah sebagai seorang yang memiliki kesedaran yang tinggi di
antara kaum yang sedang lalai dan kaum yang mabuk-mabukan dan para penyembah
berhala serta para pedagang minuman keras dan para syair dan orang-orang yang
berperang dan tokoh-tokoh kabilah.
Muhammad bin Abdillah seorang yang
banyak diam dan ketika usianya semakin dewasa, maka ia bertambah banyak diam.
Beliau tidak berbicara kecuali jika diajak seseorang berbicara; beliau tidak
terlibat dalam permainan hura-hura anak-anak muda; beliau merasakan kesedihan
yang dalam; beliau sering menyendiri dan membuka matanya di hamparan
pasir-pasir. Mulutnya terdiam dan akalnya berfikir. Beliau merenungkan di masa
kecilnya bagaimana kaumnya bersujud terhadap berhala dan terpukau dengannya;
bagaimana orang-orang berakal mau bersujud kepada batu-batu yang tidak
memberikan mudarat dan manfaat dan tidak berbicara serta tidak dapat melakukan
apa-apa. Beliau mewarisi dari datuknya Ibrahim kebencian yang fitri terhadap
dunia berhala dan patung.
Di dalam dirinya terdapat penghinaan
yang besar terhadap sembahan- sembahan dari batu ini, suatu penghinaan yang
menjadikannya tidak mau mendekat selama-lamanya terhadap patung tersebut. Namun
hatinya yang besar dipenuhi dengan kesedihan yang lebih hebat dari kesedihan
datuknya Ibrahim. Beliau sedih kerana akal manusia menyembah batu dan emas,
kesombongan serta kekuasaan penguasa; beliau mendengar apa yang dikatakan
manusia dan mengamat-amati urusan kehidupan dan keadaan masyarakat; beliau juga
menyaksikan betapa banyak pertentangan dan perkelahian di antara manusia yang
justru disebabkan oleh masalah-masalah yang sepele, sehingga kehairanan beliau
semakin bertambah dan sudah barang tentu kesedihannya pun semakin dalam.
Tidakkah manusia mengetahui bahawa mereka akan mati seperti ayahnya, ibunya,
dan datuknya? Mengapa mereka menimbulkan pertentangan ini, hingga mereka
mendapatkan lebih banyak kejahatan?
Ketika usianya semakin bertambah,
maka bertambahlah kezuhudannya dalam hidup, dan sepak terjangnya terus bersinar
memenuhi penjuru Mekah. Beliau tidak sama dengan seseorang pun dari kalangan
pemuda saat itu. Meskipun kami kira bahawa kesedihannya disebabkan oleh hal-
hal yang umum, tetapi beliau tidak mengungkapkan kegelisahan hatinya pada
seseorang pun. Beliau belum bertujuan untuk memperbaiki masyarakat atau
kemanusiaan. Benar bahawa pertanyaan-pertanyaan kritis timbul dalam benaknya
dan ingin segera menemukan jawapan, tetapi akalnya sendiri tidak dapat
menemukan jawapan atau jalan keluar. Inilah yang dimaksud dengan makna ayat:
"Dan Dia mendapatimu sebagai
seorang yang bingung, lalu Dia memberikan petunjuk." (QS. adh-Dhuha: 7)
Yang dimaksud ad-Dhalal (kesesatan)
di sini ialah kebingungan akal dalam menafsirkan kejahatan dan usaha melawannya
kerana ketiadaan senjata dan kecilnya usia. Semua itu justru menambah sikap
diam anak kecil itu dan menjauhkannya dari dunia yang akan mencemari akal,
sehingga akalnya selamat dari segala noda dan tetap di bawah naungan
kejernihannya.
Anak kecil itu tetap jauh dari
dosa-dosa yang dilakukan oleh kaumnya yang berupa kecenderungan untuk menyembah
berhala dan cinta kekuasaan dan kebanggaan. Ia selalu mendekat dan lebih
mendekat kepada hakikatnya yang suci; ia mampu mempengaruhi orang lain dengan
jiwanya yang bersih dan rahmatnya atau kasih sayangnya tertuju kepada manusia,
bahkan kepada binatang dan burung. Ketika ia duduk akan makan lalu ada burung merpati
berkeliling di seputar makanannya maka ia meninggalkan makanannya untuk burung
itu. Pada saat orang-orang memukul anjing yang mendekat kepada makanan mereka,
maka ia justru mencabut suapan yang ada di mulutnya dan memberikannya pada
anjing, kucing, anak-anak kecil, dan orang-orang fakir. Bahkan seringkali di
waktu malam ia tidur dalam keadaan lapar kerana ia memberikan makanannya ke
orang lain.
Muhammad saw adalah seorang fakir
yang harus bekerja agar dapat makan, maka beliau bekerja sebagai penggembala
kambing, seperti Nabi Daud, Nabi Musa, dan nabi-nabi yang lain yang diutus oleh
Allah SWT. Kemudian beliau melakukan perjalanan bersama kafilah pamannya Abu
Thalib menuju Syam saat beliau berusia tiga belas tahun. Beliau menyaksikan
keadaan umat-umat yang lain, maka kehairanannya semakin bertambah terhadap masa
Jahilliyah ini. Ketika beliau menyaksikan orang-orang tersesat, maka
kesedihannya semakin bertambah dan hatinya semakin tersentuh dan fikirannya
semakin dalam.
Pada saat perjalanan menuju ke Syam
ini terjadi suatu peristiwa terhadap anak kecil itu. Kemungkinan besar itu
justru menambah kebingungannya. Seorang pendeta yang bernama Buhaira berdiri di
jendela rumah yang menjadi tempat peribadatannya di Suria. Tiba-tiba ia
memperhatikan suatu awan putih - tidak seperti biasanya - yang menghiasi langit
yang biru. Saat itu udara sangat terang, sehingga munculnya awan tersebut
sangat menghairankan. Kemudian pandangan Buhaira yang tertuju ke langit, kini
tertuju ke bumi di mana ia mendapati awan itu menyerupai burung yang putih yang
menaungi kafilah kecil yang menuju ke arah utara. Buhaira memperhatikan bahawa
awan tersebut mengikuti kafilah.
Jantung Buhaira berdebar dengan
keras kerana ia mengetahui melalui buku-buku peninggalan kaum Masehi yang otentik
bahawa seorang nabi akan muncul ke dunia setelah Isa. Sifat dan khabar nabi
tersebut diceritakan dalam buku-buku kuno. Buhaira segera meninggalkan
tempatnya, lalu ia segera memerintahkan untuk menyiapkan makanan yang besar.
Kemudian ia mengutus seseorang untuk menemui kafilah tersebut dan mengundang
mereka untuk jamuan makan. Salah seorang mereka berkata dengan nada bercanda
kepada Buhaira: "Demi Lata dan 'Uzza, engkau hari ini tampak lain wahai
Buhaira. Engkau tidak pernah melakukan demikian kepada kami, padahal kami telah
melewati dan singgah di tempat ini lebih dari sekali. Ada peristiwa apa
gerangan wahai Buhaira?"
Buhaira menjawab: "Hari ini
kalian adalah tamu-tamuku." Pertanyaan orang tersebut tidak dijawab dengan
terang-terangan. Ia sengaja menghindarinya dan tidak menyingkapkan rahsia
kemuliaan yang datangnya tiba-tiba ini. Buhaira memberi makan mereka dan mulai
memperhatikan di antara mereka adanya seseorang yang memiliki tanda- tanda yang
dibacanya dalam kitab-kitabnya yang kuno tentang seorang rasul yang ditunggu.
Namun ia tidak menemukannya, hingga ia bertanya kepada mereka: "Wahai kaum
Quraisy, apakah ada seseorang yang tidak hadir bersama jamuanku ini?"
Mereka menjawab: "Benar, ada seseorang yang tidak ikut bersama kami. Kami
meninggalkannya kerana ia masih kecil." Buhaira berkata: "Sungguh aku
telah mengundang kamu semua. Panggillah ia supaya hadir bersama kami dan
memakan makanan ini." Salah seorang lelaki dari kaum Quraisy berkata:
"Demi Lata dan 'Uzza, sungguh tercela bagi kami untuk meninggalkan
Muhammad bin Abdillah bin Abdul Muthalib dari jamuan yang kami diundang di
dalamnya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar