mana pena terasa keluh untuk
mengungkapkannya dan sejarawan tidak dapat menulis apa yang terjadi saat itu.
Kita telah melihat dalam kisah para nabi seorang nabi yang meminta kepada
Tuhannya agar memperlihatkan kepadanya bagaimana Dia menghidupkan orang-orang
yang mati. Allah SWT bertanya kepadanya, apakah ia belum beriman akan hal itu?
Ibrahim menjawab: bahawa ia beriman tetapi ia ingin menenangkan hatinya.
Kita juga melihat dalam kisah para
nabi seorang nabi yang cintanya kepada Allah SWT memancar dalam kalbunya
sehingga ia meminta: "Ya Tuhanku, nampakkanlah (diri Engkau) kepadaku
agar aku dapat melihat kepada Engkau". (QS. al-A'raf: 143)
Namun Allah SWT menjawab kepada Musa
tentang kemustahilan melihat Allah SWT atas manusia. Nabi Musa memahami bahawa
makhluk manapun tidak akan mampu menahan beban penampakan dari Zat sang
Pencipta.
Adapun Muhammad bin Abdillah ia
tidak bertanya kepada Tuhannya dan meminta kepadanya untuk diberi mukjizat atau
kejadian yang luar biasa; ia tidak meminta kepada Tuhannya agar dapat melihat
Zat-Nya dan ia tidak berusaha mencari ketenangan dalam hatinya. Cintanya kepada
Allah SWT termasuk bentuk cinta yang sulit untuk difahami atau diselami
kedalamannya oleh para tokoh pencinta dan cintanya tersebut bukan termasuk
bentuk yang menimbulkan berbagai pertanyaan. Cinta beliau melampaui tingkat
permintaan menuju ke tingkat penyerahan dan kepuasan atau ridha. Segala sesuatu
yang menggelisahkan Nabi adalah ridha Allah SWT.
Rasulullah saw berkata saat beliau
dalam keadaan ditolak dan diusir dan terluka akibat perbuatan kaum Tha'if:
"Jika Engkau tidak murka kepadaku, maka aku tidak peduli dengan
mereka."
Lihatlah tingkat cinta yang tinggi
itu: bagaimana tingkat tersebut menyebabkan beliau merasa rendah diri sehingga
beliau berkata, "jika Engkau tidak murka kepadaku ..." Seakan-akan
beliau tidak menginginkan selain ridha Allah SWT dan yang beliau khuatirkan
adalah kemarahan Allah SWT.
Sungguh adab yang diterapkan
Rasulullah saw kepada Tuhannya adalah adab yang paling layak dan paling tinggi
yang sesuai dengan kedudukan beliau sebagai orang Muslim yang paling sempurna.
Demikianlah mukjizat Isra' dan
Mi'raj. Mukjizat yang tujuannya adalah menghormati keperibadian Rasulullah saw;
mukjizat yang membangkitkan peranan akal dan hati secara bersama. Para nabi
tanpa terkecuali didukung oleh berbagai macam mukjizat yang terjadi di muka
bumi bahkan para nabi yang diangkat ke langit seperti Nabi Idris dan Nabi Isa,
maka pengangkatan mereka sebagai bentuk menyelamatkan mereka dari usaha
pembunuhan atau penyaliban. Mukjizat mereka saat mereka diangkat ke langit
adalah bentuk akhir dari aktiviti mereka di muka bumi.
Ini adalah kali pertama ketika kita
mendapati suatu mukjizat yang tempat utamanya di langit; suatu mukjizat yang
terwujud bersama seorang Nabi yang diangkat ke langit dengan jasadnya dan
rohaninya saat beliau masih hidup. Di sana Allah SWT memperlihatkan kepadanya
tanda- tanda kekuasaan-Nya. Kemudian beliau kembali ke bumi di mana beliau akan
mendapatkan berbagai macam tantangan dan cubaan yang biasa diterima oleh
penduduk bumi. Muhammad bin Abdillah adalah manusia yang pertama melewati
planet bumi dan beliau menembus bulan dan matahari dan bintang-bintang. Kita
menyaksikan di zaman kita manusia pertama atau astronaut pertama yang mampu
menembus ruang angkasa. Ruang angkasa itu baru dapat ditembusi oleh manusia
setelah empat belas abad dari turunnya risalah Muhammad saw, namun sejak empat
belas abad yang lalu Nabi Islam telah dapat menembus ruang angkasa itu, bahkan
beliau mencapai Sidratul Muntaha dan puncak al-Muntaha.
Beliau sampai pada batas yang di
situlah alam makhluk diakhiri dan beliau menembus alam ghaib. Bukankah syurga
bahagian dari alam ghaib? Beliau sampai di syurga. Allah SWT menamakannya
dengan Jannatul Ma'wah. Beliau sampai pada batas terputusnya ilmu manusia dan
tiada yang mengetahui hakikat ilmu tersebut kecuali Allah SWT. Mukjizat Isra'
bukanlah mukjizat Mi'raj, meskipun kedua-duanya terjadi di satu malam.
Peristiwa Isra' dan Mi'raj dikutip oleh dua surah yang berbeza dalam Al- Qur'an
al-Karim. Allah SWT berfirman tentang mukjizat Isra':
"Maha Suci Allah, yang telah
memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsha
yang telah Kami berkali sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya
sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha
Mendengar lagi Maha Mengetahui." (QS. al-Isra': 1)
Sedangkan berkaitan dengan mukjizat
Mi'raj, Allah SWT berfirman:
"Dan sesungguhnya Muhammad
telah melihat Jibril itu (dalam rupanya yang asli) pada waktu yang lain,
(yaitu) di Sidratul Muntaha. Di dekatnya ada syurga tempat tinggal. (Muhammad
melihat Jibril) ketika Sidratul Muntaha diliputi oleh sesuatu yang meliputinya.
Penglihatannya (Muhammad) tidak berpaling dari yang dilihatnya itu dan tidak
(pula) melampauinya. Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda
(kekuasaan) Tuhannya yang paling besar." (QS. an-Najm: 13-18)
Pada malam Isra' dan Mi'raj, Nabi
Muhammad berkeliling di sekitar Ka'bah dan berdoa kepada Allah SWT. Beliau
dalam keadaan pucat wajahnya dan kedua air matanya mengucur; beliau tidak
bertawaf bersama seseorang pun; beliau tawaf sendirian lalu orang-orang kafir
dan orang-orang musyrik memandang beliau dengan pandangan kebencian saat beliau
bertawaf dan berdoa. Allah SWT melihat hamba-Nya yang khusyuk itu lalu Allah
SWT menurunkan perintah-Nya kepada Ruhul Amin yaitu malaikat Jibril agar
menemani hamba-Nya dari Masjidil Haram menuju Masjidil Aqsha Kemudian
membawanya naik ke langit agar dia dapat melihat tanda-tanda kebesaran
Tuhannya.
Di suatu rumah yang mulia dan
sederhana dari rumah-rumah yang ada di Mekah, Nabi saw sedang tidur dan
datanglah waktu pertengahan malam. Jibril turun dan memasuki rumah sang Rasul
saw. Jibril as berdiri di sisi kepala sang Nabi dan ia melihat kepadanya dengan
pandangan cinta. Pandangan Jibril itu membangunkan Rasul saw kemudian beliau
membuka kedua matanya dan bangkit dari tempat tidurnya.
Jibril berkata kepada Nabi saw,
salam kepadamu wahai Nabi yang mulia. Allah SWT ingin agar engkau melihat
sebahagian tanda-tanda kebesaran- Nya di alam. Kemudian Jibril berjalan bersama
Nabi saw. Mereka keluar dari rumah dan beliau menyaksikan Buraq yaitu makhluk
yang menyerupai burung dan mempunyai sayap seperti burung garuda; makhluk yang
terbuat dari kilat. kerana itu, ia dinamakan dengan Buraq. Kilat adalah listrik
dan listrik adalah cahaya. Cahaya adalah makhluk yang tercepat yang kita kenal
di bumi. Kilauan cahaya pada satu detik
saja mencapai 186 ribu mil. Kita
tidak akan terlibat terlalu jauh tentang kenderaan luar angkasa yang digunakan
dalam perjalanan itu; kita tidak akan bertanya bagaimana Nabi saw menembus alam
ruang angkasa tanpa ada latihan sebelumnya dan berapa lama waktu yang beliau
gunakan untuk pulang pergi; kami juga tidak akan bertanya tentang kecepatan
Buraq; kami tidak hairan dengan usaha penembusan luar angkasa ini; kita tidak
akan bertanya tentang semua itu kerana
kita mempunyai satu jawapan dari
semuanya: Allah SWT berkehendak agar hal itu terjadi dan untuk itu Allah SWT
mengatakan kun jadilah, maka jadilah.
Para ulama berselisih pendapat
tentang apakah Isra' dan Mi'raj terjadi dengan roh saja atau dengan rohani dan
jasad sekaligus. Ahli hakikat mengatakan bahawa itu terjadi dengan roh dan
jasad. Tentu perselisihan itu berakibat pada perselisihan akal dan terjerumus
dalam perangkap kaifa (bagaimana) dan bertanya tentang kekuasaan Allah SWT dan
usaha untuk menundukkan masalah ini terhadap sebab-sebab yang biasa atau
hukum-hukum kita yang alami atau logik kemanusiaan. Allah Maha Suci dan Maha
Tinggi dari semua itu. Apakah seseorang akan bertanya, bagaimana Rasulullah saw
naik berserta roh dan fiziknya ke puncak segala puncak di langit kemudian
beliau kembali sebelum tempat tidurnya dingin? Mukjizat apa yang terjadi di
sini yang melebihi mukjizat berubahnya air mani menjadi manusia dan berubahnya
benih menjadi pohon atau mukjizat air yang menghidupkan tanah, atau ia mampu
memuaskan kehausan si dahaga atau mukjizat cinta yang mengikat dua hati yang
belum pernah mengenal?
Sementara itu, Buraq menundukkan
badannya kepada Nabi saw kemudian Nabi saw menungganginya bersama Jibril dan
Buraq pergi bagaikan anak panah dari cahaya di atas gunung Mekah dan
pasir-pasir menuju ke utara. Jibril mengisyaratkan agar menuju arah gunung
Saina' lalu Buraq itu berhenti. Jibril berkata di tempat yang diberkati ini,
Allah SWT berdialog dengan Musa as. Kemudian Buraq kembali pergi ke Baitul
Maqdis, Nabi saw turun dari pesawat ini yang berjalan lebih cepat dari cahaya
dan jutaan kali lebih cepat darinya dan ia tidak berubah dari cahaya.
Nabi berjalan bersama Jibril dan
memasuki Baitul Maqdis. Beliau memasuki masjid dan beliau mendapati semua nabi
sedang menunggunya di sana. Allah SWT membangkitkan gambar para nabi-Nya dari
kematian dan mengumpulkan mereka di Masjid Aqsha. Para malaikat memberinya
suatu bejana yang di dalamnya terdapat susu dan bejana yang lain yang di
dalamnya terdapat khamer. Lalu beliau memilih susu dan meminumnya. Dikatakan
pada beliau, sesungguhnya engkau telah memilih fitrah dan umatmu akan memilih
fitrah.
Para nabi mengitari Rasul saw dan
datanglah waktu solat. Para nabi bertanya di antara sesama mereka, siapa di
antara mereka yang menjadi imam solat, apakah itu Adam, Nuh, Ibrahim, Musa atau
Isa? Jibril berkata kepada Muhammad saw, sesungguhnya Allah SWT memerintahkanmu
untuk solat bersama para nabi. Rasulullah saw berdiri dan solat bersama para
nabi. Mereka semua adalah orang-orang Muslim dan beliau adalah orang-orang
Muslim yang pertama. Secara logik bahawa beliau layak menjadi imam dari para
nabi sebagaimana kitabnya dijadikan kitab yang terbaik daripada kitab-kitab
yang mendahuluinya. Beliau membacakan Al-Qur'an kepada mereka dan beliau
menangis saat membacanya. Kekhusyukan beliau saat membacanya membuat para nabi
pun menangis. Dan ketika para nabi sujud di belakang imam mereka, pohon-pohon
dan bintang-bintang pun turut bersujud.
Selesailah waktu solat dan para nabi
membubarkan diri. Setiap nabi kembali ke langit yang mereka tinggal di
dalamnya. Nabi keluar dari masjid bersama Jibril dan mereka kembali menunggang
Buraq seperti panah dari cahaya. Buraq semakin meninggi dan ia melewati langit
pertama lalu beliau menyaksikan Nabi Adam. Kemudian ada panggilan dari Allah
SWT: "Hendaklah hamba-Ku semakin meninggi dan menjauh." Kemudian
hamba Allah SWT Muhammad bin Abdillah semakin terbang menjauh ia melampaui
langit demi langit. Beliau melampaui tempat materi dan mulai menjangkau tempat
rohani dan melewatinya. Beliau bersiap berdiri di haribaan Ilahi; beliau
semakin tinggi dan jauh di tingkat dan di puncak rohani dalam kecepatan yang
tidak kurang dari kecepatan kilat.
Beliau melampaui kedudukan Nabi Adam
di langit pertama dan melampaui kedudukan Nabi Yahya dan Nabi Isa di langit
kedua. Lalu Tuhan pemilik kemuliaan memanggil, "hendaklah hamba-Ku lebih
tinggi lagi." Kemudian hamba Allah SWT dan Nabi-Nya yang mulia mencapai
tingkat yang lebih tinggi lagi. Beliau melampaui langit yang ketiga, keempat,
kelima, keenam, dan ke tujuh. Beliau melampaui alam materi semuanya dan
melampaui alam rohani. Akhirnya, beliau sampai ke Sidratul Muntaha. Beliau
sampai di tempat yang suci yang Allah SWT menamakannya dengan sebutan Sidratul
Muntaha dan di sana Nabi melihat dan menyaksikan Jannatul Ma'wa. Beliau
menyaksikan yang kita tidak mampu mengetahuinya dan memahaminya bahkan
membayangkannya:
"(Muhammad melihat Jibril)
ketika Sidratul Muntaha diliputi oleh sesuatu yang meliputinya. Penglihatannya
(Muhammad) tidak berpaling dari yang dilihatnya itu dan tidak (pula)
melampauinya." (QS. an-Najm: 16-17)
Sungguh terjadilah pada tempat itu
apa yang terjadi dengannya. Dengan kebesaran yang misteri ini, Allah SWT
memberitahu kita bahawa terjadilah hal penting di sana meskipun hakikat hal
tersebut tersembunyi dari kita. Sesuatu yang Allah SWT sembunyikan dari kita
tersebut disaksikan oleh Rasul saw. Itu adalah mukjizat yang khusus baginya;
itu adalah tingkat cinta yang tidak tersingkap tabirnya kerana ketinggiannya
yang tidak mampu ditangkap oleh pengetahuan manusia biasa.
Kemudian Tuhan pemilik syurga dan
neraka memanggil, "hendaklah hamba-Ku lebih tinggi lagi." Hamba Allah
SWT Muhammad bin Abdillah menaik ke tempat yang tinggi. Kali ini beliau melihat
Jibril yang berada di belakangnya lalu beliau mendapatinya dalam keadaan
bertasbih kepada Allah SWT. Jibril tidak berada dalam wujud manusia seperti yang
Nabi saksikan ketika berada di dunia. Jibril as kembali ke dalam wujud
malaikatnya. Nabi melihat Jibril dan ia merupakan tanda
kebesaran Allah SWT yang Allah SWT
janjikan untuk di perlihatkan kepadanya:
Penglihatannya (Muhammad) tidak
berpaling dari yang dilihatnya itu dan tidak (pula) melampauinya." (QS.
an-Najm: 17)
Pemandangan itu terjadi dengan hati
dan mata serta panca indera yang dikenal dan yang tidak dikenal. Pemandangan
itu benar-benar jelas. Di sana bukan mimpi, bukan khayalan, dan bukan gambaran.
Rasul saw melihat semua itu dengan jasadnya dan rohaninya:
"Penglihatannya (Muhammad)
tidak berpaling dari yang dilihatnya itu dan tidak (pula) melampauinya."
(QS. an-Najm: 17)
Kemudian Rasulullah saw menuju ke
tempat yang tinggi dan lebih tinggi lagi. Beliau semakin naik ke tingkat yang
makin tinggi sampai beliau berdiri di hadapan Tuhan Pencipta langit dan bumi
dan Penebar kasih sayang di dunia dan di akhirat. Orang Muslim yang paling
sempurna itu bersujud di hadapan Tuhan Sang Pencipta sambil berkata:
"Sungguh penghormatan dan keberkatan serta selawat yang baik tertuju hanya
kepada Allah SWT." Allah SWT membalasnya: "Salam kepadamu wahai Nabi
dan rahmat Allah SWT serta berkat-Nya juga tercurah kepadamu." Para
malaikat pun ketika mendengar ucapan itu bertasbih dan mengatakan: "Salam
kepada kita dan kepada hamba-hamba Allah SWT yang soleh."
Ungkapan-ungkapan tersebut merupakan
permulaan tahiyat (penghormatan) yang diucapkan orang-orang Muslim saat mereka
melaksanakan solat pada setiap hari. Solat telah diwajibkan atas kaum Muslim
pada kesempatan yang besar ini. Hal popular di kalangan umumnya kaum Muslim
adalah, bahawa Allah SWT mewajibkan atas Nabi mula-mula lima puluh solat
sehari. Kemudian Nabi turun dari langit lalu beliau menemui Nabi Musa.
Selanjutnya Nabi Musa bertanya kepadanya tentang jumlah solat yang diwajibkan
Allah SWT kepada umatnya. Nabi menceritakan bahawa Allah SWT telah menentukan
lima puluh kali solat. Nabi Musa berkata sungguh umatmu tidak akan kuat untuk
melakukan solat itu, maka kembalilah kepada Tuhanmu dan mohonlah kepadanya agar
Dia meringankan bagi umatmu. Lalu Nabi kembali kepada Tuhan-Nya sehingga Allah
SWT meringankan solat hingga sepuluh kali. Setelah itu, Nabi kembali bertemu
dengan Nabi Musa. Lagi-lagi Nabi Musa memperingatkannya. Kemudian Nabi kembali
lagi kepada Allah SWT sehingga sampai diturunkan solat dari lima puluh kali
menjadi lima kali sehari. Namun solat yang lima kali itu pahalanya sama dengan
solat yang lima puluh kali.
Menurut hemat kami, kisah tersebut
tidak memiliki sandaran dalam kitab-kitab ulama yang benar-benar teliti. Kami
kira, kisah itu tersebut merupakan rekayasa orang-orang Yahudi di mana mereka
masuk Islam dan mereka memenuhi kitab-kitab dengan dongeng-dongeng khurafat dan
mereka menisbatkannya kepada Rasul. Prasangka tersebut didukung oleh pemilihan
Musa sebagai seorang Nabi yang mengusulkan kepada Rasul saw agar meminta
keringanan atas umatnya sehingga terkesan Nabi Musa menjadi seseorang yang
lebih mengetahui sesuatu yang tidak diketahui oleh Nabi Muhammad. Kami sendiri
cenderung untuk menolak kisah tersebut dengan keyakinan bahawa pertemuan Nabi
dengan Allah SWT menimbulkan rasa kebesaran dan kewibawaan yang luar biasa
sehingga ketika Nabi telah pergi, maka sangat berat baginya untuk kembali lagi.
Nabi menyaksikan dan melihat hal-hal
yang tidak mampu diungkap oleh lisan dan tidak mampu ditulis dengan pena.
Beliau berada di suatu keadaan yang tidak dapat difahami oleh manusia biasa.
Al-Qur'an al- Karim sengaja tidak menyebutkan apa saja yang di lihat oleh Nabi
kerana itu merupakan rahsia antara Nabi dan Tuhannya dan mukjizat yang khusus
yang diperuntukkan baginya sebagai bentuk penghormatan kepadanya. Jadi
Al-Qur'an sengaja tidak menyebutkan itu semua untuk menegaskan bahawa beliau
melihat tanda dari tanda-tanda kebesaran Tuhannya.
Kami tidak mengetahui apa yang di
lihat oleh Nabi. Hal yang dapat kami bayangkan adalah, bahawa Nabi bersujud
dengan khusyuk di hadapan Tuhannya dan beliau menangis kerana gembira.
Kesedihan hatinya telah hilang selamanya. Setelah Nabi melihat rahsia dan
setelah penghormatan yang besar ini, beliau kembali menemani Buraq dan pergi
bersama Jibril untuk kembali ke bumi. Beliau kembali dan mendapati tempat
tidurnya masih dingin. Bagaimana beliau pergi dan kembali sementara tempat
tidurnya belum dingin? Berapa lama waktu yang diperlukannya saat melakukan
perjalanan tersebut? Hanya Allah SWT semata yang mengetahui. Yang kita ketahui
adalah, bahawa Rasulullah saw kembali ke tempat tidurnya setelah Isra' dan
Mi'raj dan hatinya dipenuhi dengan kegembiraan serta dadanya dipenuhi dengan
ketenangan dan kepuasan serta kefanaan dalam cinta kepada Allah SWT.
Kemudian datanglah waktu pagi. Nabi
menceritakan perjalanan dan pengalaman tersebut kepada sahabat-sahabatnya dan
orang-orang Musyrik sehingga berimanlah orang-orang yang beriman padanya dan
mendustakan kepadanya orang-orang yang mendustakannya. Namun beliau tidak
peduli dengan semua itu. Nabi terus melangsungkan perjuangannya dengan penuh
kesabaran.
Akhirnya, datanglah suatu masa di
mana Nabi saw mengetahui bahawa dakwah Islam di Mekah telah mengalami penekanan
yang luar biasa sehingga keadaan sangat tidak mendukung bagi kaum Muslim.
Rasulullah saw bergerak dengan dakwahnya. Lalu Allah SWT mewahyukan kepadanya
agar ia berhijrah. Kemudian mulalah Nabi berhijrah di jalan Allah SWT setelah
tiga belas tahun beliau di Mekah. Islam ingin membangun negaranya dan ingin
menghilangkan pengepungan dan serangan kaum musyrik. Mula-mula terjadilah
perubahan sedikit dalam keadaan kaum Muslim.
Rasulullah saw keluar dalam musim
haji untuk menunjukkan dirinya pada kabilah-kabilah Arab sebagaimana yang
beliau lakukan pada setiap musim. Beliau berada di tempat yang bernama 'Aqabah,
lalu beliau bertemu dengan jemaah dari Khazraj. Rasulullah saw berkata kepada
mereka, "siapa kalian?" Mereka menjawab: "Kami berasal dari
kelompok Khazraj." Beliau berkata. "apakah kalian termasuk pembantu
kaum Yahudi?" Mereka menjawab, "benar." Beliau berkata,
"maukah kalian duduk bersama aku kerana aku ingin sedikit berbicara dengan
kalian." Mereka menjawab: "Boleh." Kemudian mereka duduk bersama
Nabi lalu beliau mengajak mereka untuk mengikuti agama Allah SWT.
Rasulullah saw sedikit menceritakan
Islam kepada mereka dan membacakan Al-Qur'an. Enam orang mendengarkan apa yang
disampaikan oleh Nabi saw. Setelah beliau selesai dari pembicaraannya, mereka
membenarkannya dan beriman kepadanya. Kemudian mereka menceritakan kepada Nabi
saw bahawa mereka meninggalkan kaumnya kerana kaum mereka terlibat peperangan
dan kebencian. Mudah- mudahan Allah SWT mengumpulkan mereka dengan kedatangan
Nabi saw yang mulia ini. Mereka memberitahu Nabi saw bahawa mereka akan
menceritakan kepada kaumnya apa yang mereka dengar dari Nabi saw dan akan mengajak
mereka untuk memenuhi dakwah Nabi.
Keenam lelaki itu kembali ke kota
Madinah yang berubah namanya menjadi Madinah Munawarah yang sebelumnya ia
bernama Yatsrib di zaman jahiliah. Allah SWT berkehendak untuk meneranginya
dengan Islam. Para lelaki itu kembali ke Madinah dan mereka membawa Islam di
hati mereka sehingga banyak orang yang masuk Islam.
Kemudian datanglah musim haji dan
keluarlah dari Madinah dua belas orang lelaki dari orang-orang yang beriman
yang di antara mereka terdapat enam orang yang Rasulullah saw telah berdakwah
kepada mereka pada musim yang dulu dan Nabi saw menemui mereka di 'Aqabah.
Kemudian Nabi melakukan solat pada mereka agar mereka mempertahankan keimanan
dan membela dakwah kebenaran serta kemanusiaan.
Kaum lelaki itu kembali ke Madinah
disertai salah seorang yang terpercaya dari tokoh Islam yaitu Mus'ab bin Umair
di mana ia menjadi utusan Rasulullah saw di Madinah dan ia mengajari manusia
tentang agama mereka dan membacakan kepada mereka Al-Qur'an dan menyerukan
kebenaran kepada manusia sehingga tersebarlah Islam di Madinah. Penduduk
Madinah mulai bertanya-tanya, mengapa saudara- saudara kita kaum Muslim Mekah
ditindas? Mengapa Rasul saw keluar untuk berdakwah dan menebarkan rahmat tetapi
beliau justru mendapatkan angin kebencian? Sampai kapan kita akan membiarkan
Rasulullah saw teraniaya dan terusir di Mekah?
Demikianlah, pergilah tujuh puluh
orang ke Mekah, tujuh puluh orang dari penduduk Madinah Munawarah. Mereka pergi
ke 'Aqabah dalam keadaan sendirian dan berkelompok-kelompok. Islam telah
menghasilkan buah pertamanya dalam hati mereka sehingga hati mereka dipenuhi
cinta kepada Allah SWT dan Rasul-Nya serta kaum Muslim. Penderitaan yang
dialami kaum Muslim mempengaruhi jiwa mereka dan mencegah mereka dari
mendapatkan kenikmatan tidur dan nikmatnya memakan dan nikmatnya kehidupan.
Orang-orang yang baik itu datang dan berniat kepada Rasul saw untuk membela
beliau menolongnya dan melindunginya serta siap untuk mati di jalannya. Mereka
datang setelah hati mereka diliputi oleh Islam dan mereka memberikan segala
sesuatu untuk dakwah yang baru; mereka datang sebagai pencinta-pencinta
kebenaran.
Kitab-kitab hadis yang suci
meriwayatkan apa yang terjadi pada baiat 'Aqabah al-Kubra. Dalam kitab tersebut
dikatakan bahawa Abbas Ibnu Abdul Muthalib datang bersama Nabi dan saat itu ia
masih berada dalam agama kaumnya. Ia ingin menyelesaikan urusan anak pamannya.
Ketika ia duduk dan berbicara, ia mengatakan suatu pernyataan yang
mengisyaratkan bahawa Muhammad saw mendapatkan kemuliaan dari kaumnya dan
kekuatan di negerinya tetapi ia enggan dan memilih untuk bergabung bersama
kalian wahai penduduk Madinah. Jika kalian memenuhi janjinya dan melindunginya,
maka ambillah ia, namun jika kalian khawatir jika suatu saat nanti akan mengkhianatinya,
maka mulai dari sekarang biarkanlah ia di negerinya.
Kata-kata Abbas tersebut berasal
dari fanatisme kesukuan dan ikatan darah keluarga namun penduduk Madinah tidak
begitu peduli dengan kalimat Abbas itu kerana ia bukan termasuk dari agama
mereka dan ia tidak mengetahui tingkat cinta kepada Rasul saw yang mereka
capai. Abbas bin Abdul Muthalib menunggu jawapan dari penduduk Madinah. Lalu
mereka berkata kepadanya, "Kami telah mendengar apa yang engkau katakan,
maka berbicaralah ya Rasulullah, ambillah untuk dirimu dan Tuhanmu apa saja
yang engkau sukai."
Kita ingin mengamati jawapan
sekelompok orang yang mukmin dari penduduk Madinah ini sehingga Rasulullah saw
berbicara. Jawapan yang dicari oleh Abbas bin Abu Muthalib tersembunyi dalam
pernyataan Nabi. Demikianlah setelah Rasulullah saw mengucapkan kalimatnya,
maka tidak keluar penyataan apa pun. Cukup hanya Nabi yang berbicara dan mereka
hanya menaatinya. Mereka meminta kepada beliau agar mengambil pada dirinya dan
Tuhannya apa saja yang beliau sukai; mereka merasa tidak memiliki apa-apa dan
tidak memiliki keputusan. Nabi berbicara lalu beliau membaca Al-Qur'an dan
mengajak ke jalan Allah SWT. Kemudian beliau berbicara tentang Islam dan beliau
membaiat mereka agar membantu beliau sehingga mereka pun membaiat kepadanya.
Demikianlah terjadinya baiat 'Aqabah al-Kubra.
Orang-orang yang terpilih oleh Allah
SWT itu mengetahui bahawa sebentar lagi mereka akan diajak untuk mengangkat
senjata: mereka diajak untuk mendapatkan kematian di bawah naungan pedang.
Mereka menenangkan Rasulullah saw bahawa beliau akan mendapati orang-orang yang
sudah terlatih dalam peperangan kerana mereka mewarisi dari datuk-datuk mereka.
Salah seorang dari tujuh puluh orang
itu menyebutkan masalah yang penting. Abul Haitsyam berkata: "sesungguhnya
di antara orang-orang Madinah dan Yahudi terdapat suatu tali ikatan, maka
mereka boleh jadi akan memutuskannya lalu, apakah sikap yang harus kita ambil
jika mereka lakukan hal itu dan memusuhi orang-orang Yahudi," kemudian
Allah SWT menolong Nabi dan memenangkan atas kaumnya, lalu ia kembali kepada
mereka dan meninggalkan mereka di bawah kasih sayang orang-orang Yahudi.
Perhatikanlah bahawa pertanyaan
tersebut berkisar pada kecintaan kepada Nabi dan keinginan agar Nabi tetap bersama
mereka selama perjalanan hari dan bulan. Masalah yang dituntut oleh Abbas bin
Abdul Muthalib secara jelas adalah masalah perlindungan mereka kepada Nabi, di
mana hal tersebut tidak lagi diperdebatkan oleh orang-orang yang terpilih dari
penduduk Madinah. Namun masalah yang mereka inginkan adalah masalah
perlindungan Nabi dan keberadaan Nabi bersama mereka di Madinah.
Nabi tersenyum dan beliau mengatakan
kalimat-kalimat yang justru menekankan bahawa ikatan akidah lebih kuat daripada
ikatan darah. Beliau berkata: "Tetapi darah adalah darah dan kehancuran
adalah kehancuran. Aku dari kalian dan kalian dariku aku akan memerangi
orang-orang yang kalian perangi dan aku akan berdamai dengan orang- orang yang
kalian berdamai dengan mereka."
Akhirnya, penduduk Madinah pergi dan
kembali ke negeri mereka. Kemudian berita tentang baiat ini sampai ke telinga
orang-orang Mekah dan para tokoh musyrik, lalu mereka justru menambah penekanan
kepada Rasulullah saw dan kaum Muslim.
Para preman Mekah berkumpul di Darul
Nadwah. Mereka menetapkan akan mengambil sesuatu keputusan penting berkaitan
dengan Nabi. Salah seorang dari mereka mengusulkan agar beliau dibelenggu
dengan besi lalu dibuang di penjara sehingga beliau mati kelaparan. Sebahagian
lagi mengusulkan agar beliau dibuang dari Mekah dan diusir. Abu Jahal
mengusulkan agar mereka mengambil dari setiap keluarga dari keluarga- keluarga
Quraisy seorang pemuda yang kuat, kemudian setiap dari mereka diberi pedang yang
terhunus dan hendaklah mereka memukulkan pedang itu ke tubuh Nabi. Jika mereka
berhasil membunuhnya nescaya semua kabilah bertanggungjawab terhadap darah sang
Nabi dan Bani Hasyim tidak akan mampu menuntut dan memerangi orang Arab
semuanya dan mereka akan menerima diat sebagai tebusan dari pembunuhan itu.
Demikianlah persekongkolan itu digelar dan mereka sepakat untuk melaksanakan
hal itu. Namun Al-Qur'an al-Karim menyingkap persekongkolan yang dilakukan
orang-orang kafir itu dalam firman-Nya:
"Dan (ingatlah), ketika
orang-orang kafir memikirkan tipu daya terhadapmu untuk menangkap dan
memenjarakanmu atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka memikirkan tipu daya
itu. Dan Allah sebaik-baih Pembalas tipu daya." (QS. al-Anfal: 30)
Allah SWT mewahyukan kepada Nabi-Nya
agar ia berhijrah. Lalu Nabi mulai menyiapkan sarana-sarana untuk hijrahnya.
Beliau menyembunyikan urusan tersebut bahkan beliau tidak memberitahu sahabat
yang akan menemaninya. Rasulullah saw menyewa seorang penunjuk jalan yang pengalaman
yang mengenal padang gurun seperti mengenal garis-garis tangannya. Yang
menghairankan penunjuk jalan itu adalah seorang musyrik. Demikianlah Nabi
meminta bantuan kepada orang yang ahli tanpa memperhatikan keyakinannya.
Kemudian datanglah malam pelaksanaan
kejahatan itu. Rasulullah saw memerintahkan Ali bin Abi Thalib untuk tidur di
tempat tidumya di malam tersebut. Datanglah pertengahan malam dan Rasulullah
saw pun keluar dari rumahnya. Para pemuda Mekah mengepung rumah. Mereka
menghunuskan pedangnya. Nabi menggenggam tanah lalu beliau melemparkannya ke
arah kaum sehingga mereka pun merasa kantuk sehingga Nabi saw dapat menembus
kepungan mereka. Beliau keluar dari Mekah dan berhijrah. Dengan langkah yang
diberkati ini, kaum Muslim menanggali tahun-tahun mereka.
Tahun dalam Islam adalah tahun
Hijrah, sedangkan kaum Masihi menanggali tahun mereka dengan kelahiran Isa dan
ini disebut dengan tahun Masihi. Adapun tahun-tahun Islam, maka ia ditanggali
pertama kalinya saat Rasulullah saw keluar berhijrah di jalan Allah SWT. Hijrah
Rasul bukan hanya lari dari penindasan tetapi lari dari kebekuan; hijrah
tersebut bukan keluar dari keamanan tetapi keluar dari bahaya. Islam di Mekah
hanya dapat mempertahankan dirinya tetapi ketika ia keluar ke Madinah ia mempertahankan
dirinya ketika menyerang. Dan selama beberapa tahun masa yang dihabiskan di
Mekah, tak seorang dari kaum Muslim yang mengangkat senjata. Ketika mereka
keluar ke Madinah, mereka mulai membawa senjata dan mulai menyalakan obor
peperangan. Islam mulai membawa senjata sebagaimana luka akan sembuh dengan
syarat jika diubati. Nabi saw mengetahui bahawa Islam tidak akan menghabiskan
usianya hanya untuk melawan serangan pada dirinya; Islam ingin tersebar; Islam
ingin mendirikan negaranya yang pertama yaitu suatu negara yang belum pernah
dikenal di muka bumi negara seperti itu. Negara yang mencapai keadilan, kasih
sayang, dan idealisme yang begitu luar biasa di mana hukum Allah SWT ditegakkan
dan kehormatan manusia benar-benar
dijaga.
Inilah kedalaman hijrah yang
mengesankan yaitu pendirian negara Islam setelah sebelumnya membangun individu
masyarakat Muslim. Setelah Rasul saw membangun masyarakat Muslim dan membangun
masjid, maka beliau membangun suatu negara Islam. Selanjutnya, sayap-sayap
dakwah mengepak.
Kami kira pembaca tidak akan
bertanya, apa gunanya pembangunan masjid ditingkatkan sementara Islam masih
mengalami penindasan di muka bumi. Kami kira pembaca lebih pintar daripada
orang yang tidak mengetahui bahawa masjid yang dibangun Rasulullah saw di
Madinah bukan tempat peristirahatan dari keletihan, tetapi masjid merupakan
pusat dari kepemimpinan pergerakan Islam dan kepemimpinan menuju peperangan
Islam.
Manusia mandi di masjid dengan
cahaya Allah SWT setelah itu mereka mandi di kancah peperangan dengan darah
mereka. Pertanyaannya adalah, siapakah di antara mereka yang akan terbunuh di
jalan Allah SWT sebelum saudaranya? Demikianlah perlumbaan dalam perbaikan
terjadi di antara mereka. Dengan cara demikianlah Islam tersebar.
Sementara itu, Nabi berlindung di
suatu gua; di gunung yang bernama Tsur. Beliau masuk ke gua itu bersama
sahabatnya Abu Bakar. Dan orang- orang musyrik pergi menyusul beliau dengan
membawa pedang mereka. Lalu mereka sampai ke gunung itu. Abu Bakar berkata
kepada Rasul saw dengan keadaan gelisah, "seandainya salah seorang mereka
melihat di bawah kakinya nescaya mereka akan melihat kita."
Dengan tenang, Rasulullah saw
menepis kegelisahan Abu Bakar dan berkata: "Wahai Abu Bakar apa yang kamu
kira dengan dua orang yang ada di tempat yang sepi sementara Allah SWT menjadi
ketiga di antara mereka?" Sebelum Rasulullah saw mengakhiri kalimatnya,
terdapat laba- laba yang selesai dari menenun rumahnya di atas pintu gua.
Kitab-kitab sejarah mengatakan bahawa kaum musyrik mengikuti jejak sang Nabi
sehingga mereka sampai di gunung Tsur lalu di situlah mereka mengalami
kebingungan. Mereka mendaki gunung dan mendaki gua itu. Lalu mereka melihat di
atas pintu gua itu terdapat tenunan laba-laba. Mereka mengatakan, seandainya
seseorang masuk di dalamnya nescaya tidak akan terdapat tenunan laba-laba di
atas pintunya. Beliau tinggal di gua itu selama tiga malam.
Demikianlah keimanan tenunan
laba-laba yang lembut dimenangkan atas ketajaman pedang kaum musyrik sehingga
Nabi bersama sahabatnya pun selamat. Kini, kedua orang itu menuju Madinah. Dan
Madinah pun menyambut mereka. Ketika Rasulullah saw dan sahabatnya memasuki
Madinah, mula-mula masyarakat tidak mengenal siapa di antara mereka yang
menjadi Rasul kerana saking baiknya sikap Rasul terhadap sahabatnya. Akhirnya,
Nabi menerangi kota Madinah. Beliau membangun masjid dan mendirikan negaranya
serta memerangi musuh-musuhnya dan tersebarlah Islam dan Mekah pun ditaklukkan
dan Baitul Haram disucikan.
Beliau menanamkan dalam akal dan
hati suatu cahaya yang tidak akan pernah padam. Kemudian berlangsunglah sepuluh
tahun yang dilewatinya di Madinah di mana beliau tidak menggunakannya untuk
berleha-leha. Demikian juga selama masa tiga belas tahun yang beliau lalui di
Mekah, beliau pun tidak mendapatkan istirahat yang cukup. Semua kehidupan
beliau hanya untuk Allah SWT dan hanya untuk Islam. Beban berat yang dipikul
oleh punggung beliau yang mulia lebih berat dari beban yang dipikul oleh
gunung. Meskipun beliau seorang diri, tetapi beliau mampu memikul amanat yang
pernah Allah SWT tawarkan kepada langit dan bumi serta gunung namun mereka pun
enggan untuk memikulnya. kerana mereka menyedari bahawa mereka tidak akan mampu
memikulnya. Lalu datanglah beliau dan beliau pun mampu memikul amanat itu dan
melaksanakannya secara sempurna. Yaitu amanat untuk menyampaikan agama
Allah SWT; amanat untuk menyucikan
akal manusia dari polusi khayalisme dan khurafatisme: amanat yang mewarnai
kehidupan dengan hanya sujud kepada Allah SWT.
Kemudian mengalirlah dalam memori
Nabi saw suatu arus dari gambar- gambar hidup: bagaimana saat beliau memasuki
Madinah. Lewatlah di hadapan akal beberapa memori dan nostalgia: bagaimana
wahyu yang turun kepadanya dengan membawa risalah di gua Hira, kemudian
berubahlah pandangan dan bertiuplah angin kebencian kepadanya, bahkan angin itu
membawa pasir-pasir tuduhan-tuduhan yang dilemparkan ke wajah suci beliau.
Beliau berdiri sambil tersenyum dan hatinya dipenuhi dengan kesedihan di
hadapan gelombang gurun dan kesendirian serta badai kesengsaraan. "Wahai
manusia, tiada Tuhan selain Allah SWT. Demikianlah kalimat yang beliau katakan.
Meskipun kalimat itu tampak sederhana namun ia mampu membangkitkan dunia. Dan
bergeraklah patung-patung yang begitu banyak yang memenuhi kehidupan dan mereka
membekali dirinya dengan kegelapan dan kebencian yang dialamatkan kepada sang
Nabi. Para pembesar. para penguasa, wang, emas, serta kebencian dan kedengkian
syaitan yang klasik dan banyaknya orang-orang munafik, semua ini menjadi musuh
nyata sang Nabi pada saat beliau mengatakan "tiada Tuhan selain Allah
SWT." Nabi mengingat kembali Waraqah bin Nofel ketika menceritakan
kepadanya apa yang terjadi dan apa yang dialami beliau di gua Hira. Tidakkah ia
mengatakan kepadanya bahawa kaumnya akan mengusirnya?
Hari-hari hijrah sangat panjang dan
berat. Matahari sangat dekat dengan kepala dan rasa panas sangat mencekik
tenggorokan dan rasa pusing- pusing pun semakin meningkat. Setelah hijrah, Nabi
memasuki Madinah. Beliau disambut oleh kaum Anshar dengan sambutan luar biasa.
Beliau datang sendirian lalu mereka menolongnya; beliau datang dalam keadaan
takut lalu mereka mengamankannya; beliau datang dalam keadaan lapar lalu mereka
memberinya makanan; beliau datang dalam keadaan terusir lalu mereka memberikan perlindungan.
Bangunan Islam mulai ditancapkan di
Madinah. Beliau mulai membangun negaranya setelah beliau membangun sumber daya
manusia Islam yang tangguh. Yang pertama kali dibangunnya adalah sumber daya
Islam, setelah itu beliau baru membangun negara. Tidak ada nilai yang bererti
dari satu sistem yang hanya berdasarkan prinsip-prinsip besar yang tidak lebih
dari sekadar tinta di atas kertas. Penerapan prinsip-prinsip adalah tolok ukur
final dari nilai apa pun yang diperlakukan di dunia. Dan Islam telah berhasil
menerapkan pada masa-masa pertamanya suatu sistem yang belum pernah dikenal
dalam kehidupan manusia suatu sistem seperti itu. Yaitu sistem yang menunjukkan
keadilan, persaudaraan, dan kasih sayang yang mengagumkan. Hal yang pertama
kali dilakukan Rasulullah saw adalah membangun masjid di mana di situlah unta
yang ditungganginya berhenti. Masjid itu tampak sederhana. Tikarnya terdiri
dari pasir-pasir dan batu-batu. Tiangnya terbuat dari batang-batang kurma.
Barangkali ketika turun hujan, maka
tanahnya akan menjadi lumpur kerana
mendapat siraman air hujan. Mungkin ketika angin bertiup dengan kencang, maka
ia akan mencabut sebahagian dari atapnya.
Di bangunan yang sederhana ini,
Rasulullah saw mendidik generasi Islam yang tangguh yang dapat menghancurkan
orang-orang yang lalim dan para penguasa yang bejat dan mereka mampu
mengembalikan kebenaran ke singgahsananya yang terusir dan terampas. Mereka
mampu menyebarkan Islam di muka bumi. Masjid itu tampak kecil dan sederhana
sekali tetapi ia dipenuhi dengan kebesaran; masjid itu tidak menunjukkan
kemewahan sama sekali. Di dalamnya Al-Qur'an dibaca lalu orang-orang yang
mendengarnya menganggap bahawa mereka benar dan mendapatkan perintah harian
untuk menerapkan dan melaksanakan apa- apa yang mereka dengar.
Al-Qur'an dibaca di masjid bukan
seperti nyanyian yang orang-orang duduk akan merasa terpengaruh dengan
keindahan nyanyian dan suara pembaca. Dan masjid di dalam Islam bukanlah tempat
satu-satunya untuk ibadah. Menurut kaum Muslim semua bumi adalah masjid namun
masjid adalah simbol peradaban yang beriman kepada Allah SWT dan hari akhir,
sebagaimana ia menyuarakan ilmu, kebebasan dan persaudaraan.
Semua Nabi berbicara tentang
persaudaraan dan mengajak kepadanya dengan ribuan kata-kata. Sedangkan Rasulullah
saw telah mewujudkan persaudaraan itu secara praktis, yakni ketika karakter
masyarakat saat itu mencerminkan Al-Qur'an. Nabi mulai mempersaudarakan kaum
muhajirin dan Anshar di mana sahabat Anshar Sa'ad bin Rabi', seorang kaya dari
Madinah dipersaudarakan dengan Abdul Rahman bin 'Auf, seorang yang berhijrah
dari Mekah. Sa'ad berkata kepada Abdul Rahman: "Sesungguhnya, tanpa
bermaksud sombong, aku memang memiliki harta yang banyak daripada kamu. Aku
telah membagi hartaku menjadi dua bahagian dan sebahagiannya aku peruntukan
bagimu. Lalu aku mempunyai dua orang wanita, maka lihatlah siapa di antara
mereka yang mampu memikatmu sehingga aku menceraikannya lalu engkau dapat
menikahinya." Abdul Rahman bin 'Auf menjawab: "Mudah-mudahan Allah
SWT memberkatimu, keluargamu, dan hartamu. Di manakah pasar yang engkau
berdagang di dalamnya?"
Abdul Rahman bin 'Auf keluar menuju
ke pasar untuk bekerja. Ia kembali dan membawa sesuatu yang dapat dimakannya.
Ia menolak dengan lembut sikap baik Sa'ad dan kedermawanannya. Ia bersandar
pada keimanan kepada Allah SWT dan lebih memilih untuk bekerja dan membanting
tulang. Tidak berlalu hari demi hari kecuali ia tetap bekerja sehingga ia mampu
untuk membekali dirinya dan melaksanakan pernikahan.
Demikianlah masyarakat Islam
terbentuk dan menampakkan identitinya berdasarkan cinta, kebebasan, musyawarah,
dan jihad. Pekerjaan menurut Islam bukan suatu penderitaan untuk mendapatkan
roti atau potongan daging sebagaimana dikatakan peradaban kita masa kini,
tetapi pekerjaan dalam Islam melebihi ruang lingkup materi ini dan menuju
puncak yang lebih tinggi:
"Dan katakanlah: 'Bekerjalah
kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mukmin akan melihat
pekerjaanmu itu. " (QS. at-Taubah: 105)
Kesedaran bahawa apa yang kita
kerjakan akan di lihat oleh Allah SWT menjadikan pekerjaan itu mendapat cita
rasa yang lain. Yaitu suatu rasa yang melampaui nikmatnya memakan roti dan
daging. Setelah bekerja, datanglah cinta. Cinta dalam Islam bukan hanya perasaan
yang menetap dalam hati dan tidak diwujudkan oleh suatu perbuatan; cinta dalam
Islam merupakan langkah harian yang akan mengubah bentuk kehidupan di sekitar
manusia menuju yang lebih tinggi dan mulia.
Seorang Muslim mencintai Tuhannya
Pencipta alam semesta dan mencintai Rasulullah saw dan mencintai kaum Muslim
dan orang-orang yang berdamai dengan orang-orang Muslim, meskipun keyakinan
mereka berbeza dengannya. Bahkan seorang Muslim mencintai makhluk secara
keseluruhan: ia mencintai anak-anak, haiwan, bunga, pasir dan gunung bahkan
benda-benda mati pun mendapat cinta dari seorang Muslim. Seorang Muslim jika
dia benar-benar seorang Muslim akan merasakan cinta yang dialami oleh Nabi Daud
terhadap alam dan lingkungan di sekitarnya. Ini adalah perasaan sufi yang
tinggi. Seorang Muslim akan mewarisi cinta yang sebenarnya seperti yang
diwarisi Nabi Isa terhadap lingkungan yang baik yang ada di sekitarnya di mana
ketika Nabi Isa melihat tubuh anjing yang mati, maka Nabi Isa tidak melihat
selain keputihan giginya.
Demikianlah cinta yang tersebar
dalam kehidupan kaum Muslim di mana cinta itu pun tertuju kepada binatang dan
benda-benda mati. Cinta demikian ini tidak akan terwujud dengan suatu keputusan
dan tidak ditetapkan dengan suatu undang-undang, tetapi cinta itu datang
biasanya akibat dari kepuasaan akal dan hati dengan adanya kepemimpinan besar
yang hati cenderung kepadanya dan akal mengambil darinya. Dan yang dimaksud
dengan kepemimpinan besar tersebut adalah keberadaan sang Nabi. Beliau adalah
cermin terbesar dari tingkat cinta yang tertinggi. Beliau adalah seorang yang
paling banyak berbuat demi Islam dan paling banyak sedikit mengharapkan balasan
darinya. Meskipun beliau seorang pemimpin namun beliau hidup dalam
kesederhanaan. Beliau adalah seorang tentera yang paling sederhana. Tempat
tidurnya bersih tetapi kasar, dan rumahnya tidak menampakkan kesibukan yang di
dalamnya memasak berbagai macam hidangan. Beliau justru menyiapkan hidangan
yang sangat sederhana. Makanan utama beliau adalah roti kering yang dicampur
dengan minyak. Keinginan besar beliau adalah tersebarnya dakwah Islam.
Kaum Muslim menyedari bahawa
kesempurnaan Islam tidak akan terwujud kecuali ketika cinta Allah SWT dan
Rasul- Nya lebih didahulukan daripada cinta diri sendiri, cinta kepada wanita,
cinta kepada anak, kepentingan, kekuasaan, kehidupan, dan apa saja yang tidak
ada hubungannya dengan Allah SWT dan Rasul-Nya. Demikianlah kaum Muslim sangat
mencintai pemimpin mereka lebih dari kehidupan peribadi mereka. Di samping
pekerjaan dan cinta tersebut, didirikanlah pemerintahan Islam yang berdasarkan
kaedah-kaedah kebebasan, musyawarah dan
jihad.
Kebebasan dalam Islam bukan sekadar
perhiasan yang dilekatkan kepada tubuh Islam tetapi ia merupakan tenunan dari
sel-sel yang hidup itu. Allah SWT telah membebaskan kaum Muslim dari
penyembahan selain dari-Nya. Dengan demikian, runtuhlah semua belenggu yang
hinggap di atas akal, hati, dan masyarakat. Seorang Muslim memiliki - dalam
Islam - suatu kebebasan yang diberikan kepadanya agar ia melihat sesuatu dengan
akalnya dan mendebat segala sesuatu dengan akalnya. Dan hendaklah ia merasa
puas dengan sesuatu yang dapat menenteramkan hatinya. Kebebasan dalam Islam
bukan kebebasan mutlak yang menjurus kepada anarkisme dan diskriminasi tetapi kebebasan
dalam Islam adalah kebebasan yang bertanggungjawab.
Dalam ruang lingkup nas-nas yang
pasti yang terdapat dalam Al-Qur'an atau sunah tidak ada kebebasan di hadapan
orang Muslim selain kebebasan untuk berlumba-lumba untuk menerapkan apa yang
mereka fahami. Selain itu, seorang bebas sampai tidak terbatas, dan pintu
ijtihad tetap terbuka sampai tidak ada batasnya, kerana pintu ijtihad adalah
akal dan menutup pintu ijtihad yakni menutup akal dan itu bererti akan membawa
kematian baginya. Islam tidak menerima orang-orang yang mati akalnya atau
mengalami kemunduran; Islam pada hakikatnya memperlakukan manusia dari sisi
akal dan hati.
"Adalah untukmu, sedang kamu
menginginkan bahawa yang tidak mempunyai kekuatan senjatalah yang untukmu, dan
Allah menghendaki untuk membenarkan yang benar dengan ayat-ayat-Nya dan
memusnahkan orang-orang kafir." (QS. al-Anfal: 7)
Orang-orang Islam kerana kekafiran
mereka dan kebutuhan mereka serta situasi ekonomi yang memburuk, mereka ingin
bertemu dengan pasukan yang tidak bersenjata; mereka ingin bertemu dengan
kafilah yang kaya, bukan pasukan yang bersenjata; mereka membutuhkan harta
untuk menyebarkan dakwah. Namun Allah SWT menginginkan mereka dengan keadaan
seperti itu agar mereka berhadapan dengan pasukan kafir dan agar mereka mampu
memutus tali kekuatan orang-orang kafir sehingga kebenaran akan menang.
Keluarlah orang-orang Muslim dalam
peperangan Badar dengan membayangkan bahawa mereka akan mendapatkan keuntungan
dan kesenangan dengan banyak mengambil ganimah. Namun Allah SWT menginginkan
terjadinya peperangan yang berat, di mana itu berakibat pada jatuhnya
tokoh-tokoh kaum kafir Mekah sebagai korban darinya dan agar Madinah dapat
menahan penderitaan dan kefakiran yang dialaminya. Seharusnya pengikut Islam
tidak membayangkan untuk mengambil keuntungan tetapi ia justru harus memberi
kepadanya.
Nabi mengetahui sebagai pemimpin
pasukan ia harus mengingatkan pasukannya bahawa mereka akan menemui kesulitan
dan penderitaan, dan bukan masalah sepele seperti yang mereka bayangkan. Nabi
bermusyawarah dengan sahabat-sahabat. Beliau berbincang-bincang dengan Abu
Bakar Shidiq, Umar bin Khattab, dan Miqdad bin Amr. Lalu mereka semua sepakat
untuk terus melakukan peperangan apa pun hasilnya dan apa pun pengorbanan yang
harus dilakukan.
Kemudian Rasulullah saw berkata:
"Wahai para sahabat, tunjukkanlah diri kalian." Rasulullah saw
mengisyaratkan kepada kaum Anshar. Rasulullah saw khawatir jika mereka memahami
bahawa baiat yang terjadi di antara mereka yang berisi agar mereka melindungi
beliau jika beliau diserang di Madinah saja, dan memang pasal-pasal dari baiat
itu mendukung hal itu. Tidakkah mereka mengatakan kepada beliau: "Ya
Rasulullah, kami tidak akan bertanggungjawab kepadamu sehingga engkau sampai di
negeri kami. Jika engkau sampai di negeri kami, maka kami akan bertanggungjawab
untuk melindungimu."
Majoriti pasukan terdiri dari
orang-orang Anshar, maka Rasulullah saw ingin mengetahui keputusan majoriti
tentera sebelum dimulainya peperangan. Kaum Anshar mengetahui bahawa Rasul saw
ingin mengetahui pendapat kaum Anshar. Oleh kerana itu, Sa'ad bin 'Auf berkata:
"Demi Allah, seakan-akan engkau menginginkan kami ya Rasulullah."
Nabi menjawab, "benar." Kemudian kaum Anshar menyatakan apa yang
mereka rasakan.
Mendengar pernyataan kaum Anshar itu
hilanglah kekhuatiran dan ketakutan Nabi, bahkan beliau bergembira dan wajahnya
berseri-seri. Rasulullah saw telah mendidik mereka berdasarkan Islam dan Islam
tidak mengenal pasal-pasal perjanjian namun ia justru tenggelam dalam esensinya
dan kedalamannya yang jauh. Kaum Anshar meyakinkan Nabi bahawa mereka
benar-benar beriman kepadanya, mencintainya dan akan mendengarkan apa saja yang
beliau katakan serta akan benar-benar mentaati beliau.
Sa'ad bin Mu'ad berkata: "Ya Rasulullah,
lakukanlah apa yang engkau inginkan dan kami akan bersamamu. Demi Zat yang
mengutusmu dengan kebenaran, seandainya engkau membelah lautan lalu engkau
menyelam di dalamnya nescaya kami akan menyelam bersamamu dan tidak ada
seseorang pun di antara kami yang akan meninggalkanmu." Demikianlah
keteguhan kaum Anshar. Kalimat tersebut menetapkan peperangan paling penting
dan paling berbahaya dalam sejarah Islam.
Perasaan kaum Anshar dan Muhajirin
dalam pasukan Rasul saw sangat berbeza dengan perasaan Nabi Musa ketika mereka
mengatakan kepadanya, "pergilah engkau wahai Musa bersama Tuhanmu dan
berperanglah, sesungguhnya kami di sini hanya duduk-duduk saja." Namun
kaum Muslim menyatakan bahawa seandainya Rasul saw memerintahkan mereka untuk melalui
lautan dengan berjalan kaki di atas ombaknya nescaya mereka akan melakukan hal
itu walaupun berakibat pada tenggelamnya mereka dan kematian mereka dan tak
seorang pun yang akan menentang perintah Rasul saw tersebut.
Akhirnya, kaum Muslim bersiap-siap
untuk memasuki kancah peperangan lalu mereka membuat khemah-khemah yang di situ
ditentukan tempat peristirahatan dan pergerakan tentera Islam. Tempat itu
ditentukan oleh Rasul saw. Allah SWT membiarkan Rasul-Nya melakukan kesalahan
dalam memilih tempat sehingga itu akan dapat menjadi pelajaran bagi kaum Muslim
dalam kaedah umum dari kaedah-kaedah peperangan yaitu sikap pemimpin pasukan
untuk mengambil suatu kebijakan yang penting yang berdasarkan pengalaman.
Kemudian datanglah Habab bin Mundzir kepada Rasulullah saw dan bertanya
kepadanya, "apakah tempat yang kita jadikan sebagai pusat pergerakan
tentera kita merupakan pilihan dari Allah SWT dan Rasul-Nya hingga kita tidak
dapat mendahuluinya dan mengakhirinya yakni kita tidak dapat memberikan
pendapat kita ataukah itu hanya masalah yang bersifat teknik yakni itu terserah
pada pendapat kita dan sesuai kebijakan saat perang dan ia merupakan tipu daya
semata?"
Rasulullah saw berkata: "Tetapi
itu adalah pendapat peribadi, peperangan, dan tipu daya." Habab berkata: "Ya
Rasulullah ini adalah tempat yang tidak tepat." Sahabat yang sarat
pengalaman ini memilih tempat di mana pasukan Madinah dapat minum darinya
sedangkan pasukan Mekah tidak dapat mengambil darinya. Kemudian berpindahlah
pasukan Muslim menuju tempat yang telah ditentukan oleh pengalaman militer.
Sampailah pasukan Mekah di mana
jumlah mereka mendekati seribu tentera dan mereka akan berhadapan dengan tiga
ratus tujuh belas pasukan Muslim. Pasukan Quraisy berada di tempat yang jauh
dari lembah.
Pasukan kafir terdiri dalam perang
Badar dari pemuka-pemuka Quraisy dan pahlawan-pahlawan mereka, sedangkan
pasukan Muslim terdiri dari keluarga-keluarga, ipar-ipar dan keluarga dekat
dari pasukan kafir. Allah SWT telah menentukan agar seorang anak bertemu dengan
ayahnya, saudara bertemu dengan sesama saudara dan sesama ipar bertemu di medan
peperangan. Mereka semua dipisahkan dengan suatu prinsip di mana mereka
ditentukan oleh pedang. Akhirnya, peperangan Badar pun terjadi dan kaedah utama
adalah kaedah persaudaraan sesama Muslim. Dan ketika pasukan Muslim berpegang
teguh di atas dasar Islam, maka pasukan kafir mulai terpecah belah namun
keadaan tersebut mereka sembunyikan.
Lalu 'Utbah bin Rabi'ah berbicara di
tengah-tengah pasukan Mekah dan mengajak mereka untuk menarik kembali dari
peperangan. 'Utbah memberikan pernyataan sesuai dengan tuntutan akal sehat,
"wahai orang-orang Quraisy demi Allah, jika kalian harus memerangi
Muhammad, maka kalian akan menyesal kerana kita berhadapan dengan saudara-
saudara kita sendiri. Boleh jadi kita akan membunuh anak paman kita, atau salah
seorang dari kerabat kita. Mengapa kalian tidak membiarkannya saja?"
Kalimat yang rasional tersebut cukup
menggoncangkan pasukan Mekah. Sebahagian tentera merasa puas dengan pernyataan
tersebut kerana mereka melihat bahawa tidak ada gunanya peperangan itu. Namun
kebodohan justru memadamkan kalimat yang rasional itu. Abu Jahal menuduh bahawa
yang mengucapkan kata-kata adalah orang yang penakut. Kemudian Abu Jahal lebih
memilih pendapatnya untuk menetapkan terus memerangi kaum Muslim.
Pemimpin pasukan kafir yaitu Abu
Jahal mengetahui bahawa Muhammad tidak pernah berbohong. Kitab-kitab sejarah
menceritakan bahawa Akhnas bin Syuraif menyendiri dalam perang Badar bersama
Abu Jahal sebelum terjadinya peperangan tersebut dan bertanya kepadanya,
"wahai Abul Hakam, tidakkah engkau melihat bahawa Muhammad pernah
berbohong? Abul Hakam menjawab: "Bagaimana mungkin ia berbohong atas
Allah, sedangkan kami telah menamainya al-Amin (orang yang dapat
dipercayai)." Peperangan tersebut bukan sebagai usaha untuk mendustakan
Rasul saw tetapi itu hanya semata-mata untuk menjaga kepentingan-kepentingan
sesaat dan keadaan ekonomi. Demikianlah orang-orang kafir mempertahankan nilai
yang paling rendah yang ada di muka bumi yang juga dipertahankan oleh binatang,
sementara kaum Muslim justru mempertahankan nilai yang paling tinggi di bumi
dan di langit yang ikut serta di dalamnya para malaikat.
Kemudian datanglah waktu malam
menyelimuti dua kubu. Tiga ratus tentera yang mukmin sudah bersiap-siap dan
mendekati seribu tentera musyrik. Orang-orang musyrik datang dengan menunggangi
tunggangan mereka dan tampak mereka memiliki persenjataan yang lengkap, sedangkan
setiap orang Muslim datang di atas satu kenderaan. Pakaian yang dipakai
orang-orang musyrik tampak masih baru dan pedang-pedang mereka tampak mengilat
serta baju besi yang mereka gunakan sangat unggul dan kuat. Alhasil, mereka
memiliki persiapan yang sangat mengagumkan sedangkan pakaian yang dipakai
orang-orang Muslim tampak sudah usang dan pedang-pedang kuno pun mereka gunakan
dan baju besi yang mereka gunakan tampak tidak sempurna.
Nabi melihat keadaan pasukannya lalu
hati beliau tampak sedih melihat pasukan tersebut. Beliau berdoa kepada
Tuhannya: "Ya Allah, Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang lapar,
maka kenyangkanlah mereka. Ya Allah, sesungguhnya mereka adalah orang- orang
yang tanpa alas kaki, maka tolonglah mereka. Ya Allah, Sesungguhnya mereka
adalah orang-orang yang tidak berpakaian, maka berilah mereka pakaian."
Kemudian rasa kantuk menghinggapi
mata kedua pasukan lalu mereka beristirahat di tengah-tengah malam. Jatuhlah
hujan kecil yang membuat tempat itu basah sehingga kelembapan mengitari kaum
Muslim. Hujan tersebut membasuh tanah perjalanan dan menghilangkan debu- debu
kepayahan serta menyucikan hati dan membangkitkan kepercayaan atas kemenangan
dari Allah SWT.
Allah SWT berfirman:
"(Ingatlah), ketika Allah
menjadikan kamu mengantuk sebagai suatu penenteram dari-Nya, dan Allah
menurunkan hujan dari langit untuk menyucikan kamu dengan hujan itu dan
menghilangkan dari kamu gangguan-gangguan syaitan dan untuk menguatkan hatimu
dan memperteguh dengannya telapak kaki(mu)." (QS. al-Anfal: 11)
Datanglah waktu pagi di Badar lalu
kaum Quraisy mulai menyerang, lalu Nabi memerintahkan pasukan Muslim untuk
bertahan. Rasulullah saw bersabda: "Jika musuh mengepung kalian, maka
usirlah mereka dengan panah dan janganlah kalian menyerang mereka sehingga
kalian diperintahkan."
Demikianlah ketetapan militer yang
sangat jitu yang bererti hendaklah kaum Muslim membentengi mereka di
tempat-tempat mereka agar orang-orang musyrik mendapatkan kerugian dari
serangan yang mereka lakukan. Kita mengetahui dari ilmu militer saat ini bahawa
seorang yang menyerang memerlukan tiga atau tiga kali lipat dari jumlah yang
biasa dilakukan sehingga serangannya betul-betul efektif; kita mengetahui
bahawa jumlah pasukan musyrik tiga kali lipat dibandingkan dengan tentera
Muslim. Kaum musyrik di lihat dari segi jumlah sangat memadai untuk memenangkan
peperangan, dan persenjataan mereka lebih lengkap dari persenjataan kaum
Muslim. Jumlah haiwan yang mereka miliki pun sama dengan jumlah mereka,
sedangkan tiap tiga orang Muslim berperang di atas satu tunggangan.
Keadaan saat itu sangat
menguntungkan kaum musyrik. Tanda-tanda kemenangan tampak menyertai bendera
kaum musyrik, tetapi kemenangan peperangan bukan kerana kebesaran jumlah
pasukan dan persenjataan yang lengkap. Terkadang peperangan justru dimenangkan
oleh unsur spirituil yang tidak kelihatan. Spirituil tentera dan keimanannya
tentang persoalan yang dipertahankannya serta keinginannya untuk mendapatkan
dua kebaikan: kemenangan atau kematian dan hasratnya yang tinggi untuk meneguk
madu syahadah, semua itu dapat mengubah seorang tentera menjadi makhluk yang
tidak terkalahkan. Boleh jadi ia akan merasakan kematian tetapi jauh dari
kekalahan. Demikianlah keadaan pasukan Muslim.
Sementara itu debu-debu berterbangan
di atas kepala pasukan yang bertempur dan kaum Muslim mencurahkan tenaga yang
keras dalam peperangan itu. Ketika dua pasukan saling bertemu dan bertempur,
Nabi saw melihat mereka, lalu Nabi saw menyaksikan pasukannya terjepit. Pasukan
yang berjumlah sedikit dengan persenjataan yang tidak lengkap itu kini ditekan
oleh orang kafir. Dalam keadaan demikian, Nabi saw meminta pertolongan kepada
Tuhannya: 'Ya Allah, kirimkanlah bantuan dan pertolongan-Mu. Ya Allah,
wujudkanlah janji-Mu kepadaku. Ya Allah, jika kelompok ini dihancurkan, maka
Engkau tidak akan disembah setelahnya di muka bumi." Renungkanlah,
bagaimana kesedihan Nabi saat terjadi peperangan itu. Oleh kerana itu, kita
dapat memahami mengapa Nabi saw meminta agar pasukannya dimenangkan.
Pemimpin pasukan tertinggi Muhammad
bin Abdillah keluar berperang di jalan Allah SWT dan saat ini kematian sedang
mengitari kaum Muslim, lalu apa yang difikirkan oleh Nabi saw pada keadaan yang
sulit tersebut? Pemikiran Nabi saw melebihi hal yang sekarang dan menuju pada
hal yang akan datang, dan yang menjadi fokus Nabi adalah penyembahan Allah SWT
di muka bumi: "Ya Allah, jika kelompok ini dihancurkan, maka Engkau tidak
akan disembah setelahnya di muka bumi."
Nabi tidak terlalu mengkhuatirkan
kehancuran kaum Muslim kerana Nabi justru mengkhuatirkan sesuatu yang lebih
besar dari itu. Yang beliau khuatirkan adalah penyembahan kepada Allah SWT akan
berhenti di muka bumi. Oleh kerana itu, Nabi meminta tolong kepada Tuhannya dan
mengingatkan kembali kepada Tuhannya dan Allah SWT lebih tahu dari hal itu.
Kemudian turunlah bala tentera malaikat yang dipimpin oleh Jibril.
Allah SWT berfirman:
"(Ingatlah), ketika kamu
memohon pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankan-Nya bagimu:
'Sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kamu dengan seribu
malaikat yang datang berturut-turut.' Dan Allah tidak menjadikannya (mengirim
bantuan itu), melainkan sebagai khabar gembira dan agar hatimu menjadi tenteram
kerananya. Dan kemenangan itu hanyalah dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha
Perkasa lagi Maha Bijaksana." (QS. al-Anfal: 9-10)
Setelah itu Nabi saw menghampiri
sahabat Abu Bakar dan berkata: "Sampaikan berita gembira wahai Abu Bakar,
sesungguhnya telah datang kepadamu bantuan dari Allah SWT."
Turunnya para malaikat merupakan
cara untuk meneguhkan kaum Muslim dan berita gembira kepada mereka. Mukjizat
itu bukan terletak pada penyertaan para malaikat dalam peperangan, namun
melalui nas-nas ditegaskan bahawa peranan malaikat tidak lebih dari sekadar
membawa berita gembira dan memberikan dukungan moril serta memenuhi hati dengan
ketenangan. Kami kira bahawa Allah SWT ingin agar para malaikat menyaksikan
manusia-manusia malaikat yang mempertahankan akidah tauhid.
Demikianlah Allah SWT mewahyukan kepada
malaikat bahawa Dia bersama mereka. Oleh kerana itu, hendaklah orang-orang yang
beriman merasa tenang dan kebenaran akan tertancap pada hati mereka sedangkan
orang-orang kafir pasti akan merasakan ketakutan.
Allah SWT berfirman:
"(Ingatlah), ketika Tuhanmu
mewahyukan kepada para malaikat: 'Sesungguhnya Aku bersama kamu, maka
teguhkanlah (pendirian) orang-orang yang telah beriman.' Kelak akan Aku
jatuhkan rasa ketakutan ke dalam hati orang-orang kafir, maka penggallah kepala
mereka dan pancunglah tiap-tiap ujung jari mereka. (Ketentuan) yang demikian
itu adalah kerana sesungguhnya mereka menentang Allah dan Rasul-Nya; dan barang
siapa menentang Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya Allah amat keras
seksaan-Nya. Itulah (hukum dunia yang ditimpakan atasmu), maka rasakanlah
hukuman itu. Sesungguhnya bagi orang-orang yang kafir itu ada (lagi) azab
neraka." (QS. al-Anfal: 12-14)
Lalu orang-orang kafir pun mengalami
kekalahan. Setelah peperangan itu, terbunuhlah tujuh puluh kafir dan tujuh
puluh tawanan dari mereka dan sebahagian pasukan melarikan diri. Runtuhlah
tokoh-tokoh kebencian dan kelaliman di peperangan tersebut. Hancurlahlah Abu
Jahal, pemimpin pasukan, dan pahlawan-pahlawan Mekah kini terkapar.
Rasulullah saw berdiri di depan
bangkai-bangkai orang-orang kafir dan berkata: "Wahai Utbah bin Rabi'ah,
wahai Syaibah bin Rabi'ah, wahai Umayah bin Khalf, wahai Abu Jahal bin Hisam,
apakah kalian menemukan apa yang dijanjikan oleh tuhan kalian kepada kalian.
Sungguh aku telah menemukan apa yang dijanjikan Tuhanku." Orang-orang
Muslim berkata: "Ya Rasulullah, apakah engkau memanggil kaum yang sudah
mati?" Rasulullah berkata: "Kalian tidak mengetahui apa yang aku
katakan kepada mereka, tetapi mereka tidak mampu menjawab perkataanku."
Rasulullah saw tinggal tiga malam di Badar kemudian beliau kembali ke Madinah.
Di depan beliau terdapat tawanan-tawanan perang dan ganimah.
Kaum Muslim sangat menanggung beban
berat dengan banyaknya tawanan perang. Mula-mula Rasulullah saw bermusyawarah
dengan sahabat Abu Bakar dan Umar. Abu Bakar berkata: "Ya Rasulullah,
mereka adalah keturunan dari saudara-saudara dan keluarga, dan aku melihat
lebih baik engkau mengambil fidyah (tebusan) dari mereka sehingga apa yang
engkau ambil tersebut merupakan kekuatan bagi kita terhadap orang-orang kafir,
dan mudah-mudahan Allah SWT memberi petunjuk kepada mereka sehingga mereka
menjadi tulang punggung kita."
Kemudian Rasulullah saw menoleh
kepada Umar bin Khattab sambil berkata, "bagaimana pendapatmu wahai Ibnul
Khattab?" Lelaki itu berkata: "Demi Allah, aku tidak sependapat
dengan apa yang dikatakan Abu Bakar tetapi aku berpendapat, seandainya aku
mampu untuk bertemu dengan salah seorang kerabatku, maka aku akan memukul
lehernya, dan seandainya Ali mampu bertemu dengan keluarganya, maka ia pun akan
memukul lehernya begitu Hamzah sehingga Allah SWT mengetahui bahawa tidak ada
di hati kita kelembutan kepada kaum musyrik."
Pasukan Madinah dan pasukan Mekah
terdiri dari keluarga-keluarga yang terikat hubungan kekerabatan, namun
kehendak Allah SWT menetapkan terjadinya peperangan sesama keluarga: antara
anak dan orang tuanya. Umar menginginkan agar keadaan demikian terus berlanjut
sehingga orang-orang musyrik mengetahui bahawa Islam tidak ingin berdamai.
Kemudian Selesailah urusan itu dan terjadi peperangan di jalan Allah SWT dan
mengangkat senjata dan berperang adalah suatu kewajipan yang tiada keraguan di
dalamnya. Nabi saw menoleh kepada kaum Muslim dan mendapati sebahagian besar
mereka cenderung kepada pendapat Abu Bakar. Nabi saw mengikuti pendapat
majoriti saat itu. Pendapat majoriti salah dan hanya Umar yang benar.
Ini adalah peperangan pertama yang
dilalui oleh Islam. Hendaklah kaum Muslim harus meninggalkan dorongan
kemanusiaan mereka, yakni orang- orang kafir harus dibunuh agar musuh-musuh
Allah SWT mengetahui bahawa Islam telah memilih darah. Allah SWT telah
mendukung Umar bin Khattab dalam Al-Qur'an sehingga Nabi saw dan Abu Bakar
menangis ketika keduanya menyedari kesalahan mereka pada hari berikutnya, lalu
Umar memergoki mereka dalam keadaan menangis dan ia bertanya, "apa yang
menyebabkan Rasulullah saw dan temannya di gua menangis?" Kemudian
Rasulullah saw membaca Al-Qur'an:
"Tidak patut bagi seorang Nabi
mempunyai tawanan sebelum ia dapat melumpuhkan musuhnya di muka bumi. Kamu
menghendaki harta benda duniawi sedangkan Allah menghendaki (pahala) akhirat
(untukmu). Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Kalau sekiranya tidak
ada ketetapan yang telah terdahulu dari Allah, nescaya kamu ditimpa seksaan
yang besar kerana tebusan yang kamu ambil." (QS. al-Anfal: 67-68)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar