menyempurnakan agama bagi manusia
dan menyempurnakan nikmat-Nya atas mereka, sebagaimana firman-Nya:
"Pada hari ini telah Ku-sempurnakan
untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah
Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu. " (QS. al-Maidah: 3)
Namun semua itu tidak terwujud
begitu saja, Nabi yang mulia harus berjuang secara serius dan sungguh-sungguh,
sehingga beliau menjadi manusia yang paling layak untuk mendapatkan pujian
penduduk bumi dan penduduk langit. Dan Rasulullah saw telah melakukan semua
itu. Kita tidak mengenal seorang nabi yang perasaannya dihina dan dicaci maki
lebih dari apa diterima oleh Muhammad bin Abdillah; kita tidak mengenal seorang
nabi yang memikul berbagai penderitaan, dan memiliki kesabaran yang mengagumkan
di jalan Allah SWT sebagaimana yang ditunjukkan oleh Nabi kita.
Kemudian, seorang yang diutus oleh
Allah SWT sebagai rahmat bagi alam semesta tidak akan mengajak manusia menuju
kebenaran kecuali jika manusia tersebut dari kalangan orang-orang yang kafir
dan membangkang. Beliau berdakwah bagi orang yang berhak mendapatkan dakwah;
beliau siap memikul tanggung jawab dakwah dengan berbagai tantangan dan
cubaannya; beliau menunjukkan kesabaran yang luar biasa. Setelah itu, beliau
datang kepada Allah SWT dengan hati yang puas dan air mata yang bercucuran dan
dengan suara berbisik berkata: "Ya Allah, jika tidak ada kemurkaan pada
diri-Mu, maka aku tidak akan peduli dengan manusia." Segala sesuatu akan
menjadi mudah jika di sana terdapat ridha Allah SWT.
Setelah turunnya wahyu kepada Rasul
saw, beliau memulai tahapan dakwah dan mengajak manusia untuk menyembah Allah
SWT. Dimulailah dakwah secara rahsia yang berlangsung selama tiga tahun dalam
persembunyian.
Mula-mula Ummul Mu'minin, Khadijah
binti Khuwailid beriman kepadanya, lalu beriman juga sahabatnya, Abu Bakar
sebagaimana beriman kepadanya anak pamannya, Ali bin Abi Thalib yang saat itu
masih kecil dan hidup di bawah asuhan Muhammad, dan juga beriman kepadanya Zaid
bin Tsabit, seorang pembantunya. Kemudian Abu Bakar juga ikut berdakwah,
sehingga ia memasukkan dalam dakwah teman- temannya, seperti Usman bin Affan,
Thalha bin Ubaidilah, dan Sa'ad bin Abi Waqas. Juga beriman seorang Masehi,
yaitu Waraqah bin Nofel dan Rasulullah saw melihatnya setelah kematiannya tanda
kesenangan yang itu menunjukkan ketinggian darjatnya di sisi Allah SWT. Setelah
itu, Abu Dzar al-Ghifari juga masuk Islam, lalu disusul oleh Zubair bin Awam
dan Umar bin 'Anbasah serta Sa'id bin 'Ash. Jadi, Islam mulai mengepakkan
sayapnya secara rahsia di Mekah.
Kemudian berita tersebarnya akidah
yang baru ini sampai kepada pembesar-pembesar Quraisy, tetapi mereka tidak
begitu peduli. Barangkali mereka membayangkan bahawa Muhammad telah menjadi -
kerana uzlah yang dilakukannya di gua Hira - salah seorang juru bicara tentang
ketuhanan sebagaimana pernah dilakukan oleh Umayah bin Shalt dan Qas bin
Sa'adah.
Demikianlah dakwah secara rahsia
berhasil mengembangkan misinya dan dapat melindungi akidah yang baru. Dan
selama perjalanan tiga tahun yang dibutuhkan tahapan dakwah secara rahsia
keimanan telah tertanam dalam hati kaum Muslim yang pertama. Rasulullah saw telah
mendidik mereka dan telah menanamkan kepada diri mereka sifat-sifat kemuliaan
dan telah menciptakan mereka sebagai benih pertama dari pasukan Islam. Pada
suatu hari Jibril turun dengan membawa firman Allah SWT:
"Dan berilah peringatan kepada
kerabat-kerabatmu yang terdekat." (QS. asy-Syu'ara': 214)
Demikianlah, datanglah perintah
Ilahi agar Rasulullah saw berdakwah secara terang-terangan. Lalu berkumpullah
di sekeliling Nabi sekelompok tentera yang besar dan datanglah perintah Ilahi
agar beliau menyampaikan dakwah secara terang-terangan dan mengingatkan
keluarga dekatnya. Ketika Nabi melakukan hal tersebut, maka dakwah memasuki
tahapan yang kedua. Dan tahapan dakwah yang baru ini berakibat pada timbulnya
penekanan terhadap para dai di mana mereka mengalami penindasan, bahkan mereka
didustakan oleh masyarakat serta diboikot.
Orang-orang Quraisy mengetahui
bahawa Muhammad berbahaya bagi mereka. Beliau bukan hanya berbicara tentang
ketuhanan, tetapi beliau mengajak manusia untuk mengikuti agama baru, yaitu
agama yang mencuba untuk menyingkirkan berhala-berhala dan patung-patung mereka
serta tuhan-tuhan mereka yang mereka yakini; agama yang mencuba menyingkirkan
kedudukan sosial mereka dan kepentingan- kepentingan ekonomi mereka; agama yang
menyatakan bahawa tiada tuhan lain selain Allah SWT, dan tiada hukum lain
selain hukum-Nya, serta tiada penguasa lain selain Dia. Kedatangan agama
tersebut menyebabkan penduduk kota Mekah membencinya dan orang-orang yang
memegang kekuasaan di dalamnya merasa gelisah.
Setelah pengumuman dakwah secara
terang-terangan, dimulailah dan ditabuhlah gendang peperangan. Kemudian
peperangan yang dahsyat terjadi antara para pembesar Quraisy dan para pengikut
Rasulullah saw. Orang yang pertama kali menyerang Islam adalah seorang tokoh
Mekah yang bernama Abu Lahab.
Bukhari meriwayatkan bahawa
Rasulullah saw menaiki bukit Shafa dan beliau mulai memanggil-manggil tokoh
Quraisy dan para kabilah Mekah. Dan ketika semua berkumpul, beliau bertanya
kepada mereka: "Apakah kalian percaya jika aku memberitahu kalian bahawa
seekor kuda akan datang menyerang kalian?" Mereka menjawab: "Tentu,
kami belum pernah melihatmu berbohong." Beliau berkata: "Aku seorang
yang diutus sebagai pemberi peringatan terhadap kalian. Di hadapanku terdapat
seksaan yang berat jika kalian menentang." Abu Lahab berkata:
"Sungguh celaka engkau, apakah kerana ini engkau mengumpulkan kami."
Dengan penghinaan inilah, peperangan
terhadap Islam dimulai. Ketika kaum Muslim tidak mampu mempertahankan diri
mereka, maka mula- mula Allah SWT membantu mereka dan menolong mereka dengan
menurunkan surah yang pendek yang mengecam tindakan Abu Lahab:
"Binasalah kedua tangan Abu
Lahab dan sesungguhnya dia akan binasa. Tidaklah bermanfaat kepadanya harta
bendanya dan apa yang dia usahakan. Kelak dia akan masuk ke dalam api yang
bergejolak. Dan (begitu pula) isterinya, pembawa kayu bakar. Yang di lehernya
ada tali dari sabut. " (QS. Allahab: 1-5)
Dengan ayat-ayat yang pendek dan
tepat tersebut, Abu Lahab memasuki kancah sejarah dari pintunya yang paling
pendek. Gambaran tentang kejahatan Abu Lahab tertulis selama-lamanya. Abu Lahab
adalah seorang yang menentang dakwah kebenaran kerana ia mengkhuatirkan
kedudukannya dan kekayaannya, padahal harta yang dipertahankannya dan dijaganya
tidak memiliki erti sama sekali di sisi Allah SWT kerana ia sekarang berada dan
dimasukkan di tengah-tengah neraka yang menyala- nyala, sedangkan isterinya
membawa kayu bakar, sehingga menambah nyala api itu sendiri. Dan di lehernya
terdapat suatu belenggu sebagai simbol keterikatannya dengan dunia binatang
yang tidak berakal. Sebahagian besar orang-orang yang menentang dakwah adalah
orang- orang yang berhubungan dengan dunia binatang yang tidak sadar.
Allah SWT berfirman:
"Atau apakah kamu mengira
bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain,
hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya (dari
binatang ternak itu). " (QS. al-Furqan: 44)
Seandainya hari ini kita merenungkan
reaksi orang-orang kafir dan orang- orang musyrik, maka kita akan
terhairan-hairan.
Allah SWT berfirman:
"Dan mereka hairan kerana
mereka kedatangan seorang pemberi peringatan (rasul) dari kalangan mereka; dan
orang-orang kafir berkata: 'Ini adalah seorang ahli sihir yang banyak berdusta.
Mengapa ia menjadikan tuhan-tuhan itu Tuhan yang Satu saja? Sesungguhnya ini
benar-benar suatu hal yang sangat menghairankan'." (QS. Shad: 4- 5)
Cobak perhatikan bagaimana kebodohan
kaum itu di mana mereka menganggap bahawa pada hakikatnya terdapat multi tuhan
dan mereka justru merasa hairan ketika terdapat hanya satu tuhan atau tuhan
yang esa. Mereka justru merasa hairan ketika berhadapan dengan masalah yang
fitri dan jelas ini.
Allah SWT berfirman:
"Dan apabila mereka melihat
kamu (Muhammad), mereka hanyalah menjadikan kamu sebagai ejekan (dengan
mengatakan): 'Inikah orangnya yang diutus Allah sebagai rasul? Sesungguhnya
hampirlah ia menyesatkan kita dari sembahan-sembahan kita, seandainya kita
tidak sabar (menyembah)nya. " (QS. al-Furqan: 41-42)
Perhatikanlah betapa nekadnya kaum
itu di mana mereka mulai menghina dan mengejek Rasulullah saw, padahal beliau
telah datang di tengah-tengah mereka untuk menyelamatkan mereka dari api
neraka, dan cuba perhatikan bagaimana pandangan mereka terhadap tuhan-tuhan
mereka. Mereka membayangkan bahawa mereka nyaris tersesat jika mereka tidak
bersabar dalam membela tuhan-tuhan tersebut. Demikianlah kesesatan mengejek
kebenaran dan kebodohan menghina ilmu. Mereka justru merasa hairan terhadap
kepandaiannya yang dapat menyelamatkannya dari meninggalkan tuhan-tuhannya yang
terbuat dari batu dan kayu, bahkan terkadang mereka membuat tuhan dari adunan
roti di mana mereka menyembahnya kemudian memakannya. Mereka mengatakan bahawa
tuhan-tuhan kami menyelamatkan kami dari rasa lapar atau mereka mengatakan
bahawa kami menyembah mereka agar mereka dapat mendekatkan kami pada Allah
sedekat-dekatnya.
Meskipun demikian, dakwah Nabi terus
berlanjutan dan tertanam di muka bumi. Mereka orang-orang musyrik menuduh Nabi
sebagai seorang dukun; mereka menuduhnya juga sebagai seorang gila, bahkan
mereka menuduhnya sebagai seorang penyihir; mereka menuduh bahawa beliau
berbohong atas nama kebenaran dan beliau dibantu oleh kaum yang lain; mereka
mengatakan ini adalah dongengan orang-orang yang dahulu.
Mereka meminta kepada beliau untuk
mendatangkan mukjizat dengan bentuk tertentu; mereka memberitahu bahawa mereka
tidak akan beriman kepadanya, sehingga terdapat suatu mata air yang memancar
dari bumi atau terwujud di depan mereka suatu taman dari pohon kurma dan anggur
yang memancar di tengah-tengahnya sungai, atau langit akan runtuh sebagaimana
yang beliau sampaikan kepada mereka sebagai bentuk azab atau beliau datang
dengan Allah SWT dan para malaikat dan mereka semua menjamin kebenaran dakwah
yang diserukannya, atau beliau memiliki rumah dari emas atau beliau mampu
mendaki langit dan mereka masih belum beriman terhadap pendakian itu meskipun
ia mendaki di hadapan mata mereka dan kembali dengan selamat, kecuali jika ia
menghadirkan kitab kepada mereka yang dapat mereka baca dari langit.
Nabi tidak peduli dengan usaha
mereka untuk menyakiti hati beliau; Nabi tetap memberitahu mereka dengan penuh
kelembutan bahawa apa saja yang mereka minta itu tidak sesuai dengan Islam.
Sebab, Islam hanya menyeru akal dan berusaha menciptakan kebebasan. Beliau menyampaikan
kepada mereka bahawa beliau hanya sekadar manusia yang diutus oleh Tuhan;
beliau datang kepada mereka untuk mengingatkan mereka akan suatu hari di mana
seorang tua tidak akan menyelamatkan anaknya dan tidak bermanfaat di dalamnya
harta dan anak-anak, dan mereka tidak akan selamat di dalamnya dari seksaan.
Orang-orang yang mempunyai kedudukan atau para tokoh mereka adalah para
tiran-tiran di muka bumi di mana semua itu tidak akan bermanfaat bagi mereka
pada hari kiamat. Seksaan yang bakal mereka terima tidak dapat mereka hindari
dan mereka pun tidak dapat meringankannya.
Demikianlah Islam - sebagaimana
agama-agama sebelumnya - mengumpulkan di sekelilingnya orang-orang yang berakal
dan orang- orang yang fakir serta orang-orang yang menderita di muka bumi.
Berimanlah sekelompok orang-orang fakir di mana mereka menjadi kelompok sosial
yang tertindas dan tersingkirkan di Mekah. Mereka menjadi makanan empuk
kelompok-kelompok yang zalim.
Islam bukan hanya memberikan solusi
ekonomi terhadap tragedi kehidupan atau masyarakat, tetapi Islam memberikan
solusi Ilahi terhadap keberadaan manusia secara umum; Islam meyakini bahawa
manusia bukan hanya sekadar perut yang harus dikenyangkan dan naluri seksual
yang harus dipuaskan, manusia bukan hanya di lihat dan dinilai dari sisi ini,
namun Islam justru meletakkan manusia pada tempatnya yang hakiki, tanpa
membesar-besarkan atau mengecilkannya. Dalam pandangan Islam, manusia terdiri
dari bangunan fizik dan rohani, terdiri dari akal dan ambisi dan terdiri dari celupan
dari Allah SWT dalam rohnya.
Islam tidak mementingkan fizik saja
dan meninggalkan rohani, begitu juga sebaliknya. Terkadang fizik boleh jadi
mendapatkan kebahagiaan dalam kehidupan, tetapi rohani justru mengalami
penderitaan yang luar biasa. kerana itu, pemuasan salah satu dimensi dari
dimensi manusia tidak akan membawa manusia kepada kesempurnaan atau
kebahagiaan. Maka, Islam datang untuk membawa suatu solusi yang dapat
menyelamatkan manusia dari dalam dirinya sendiri dan Islam membebankan tugas ini,
yakni tugas perubahan ini kepada Al-Qur'an.
Al-Qur'an menjadi cermin dalam
kehidupan di mana ayat-ayatnya diturunkan kepada Rasul saw, lalu beliau
mengajarkannya kepada kaum Muslim. Kemudian Al-Qur'an berubah menjadi
orang-orang yang berjalan di pasar-pasar dan mengancam singgasana kebencian
yang menguasai Mekah, sehingga orang-orang musyrik justru meningkatkan usaha
pengejekan dan penghinaan terhadap Rasul saw. Oleh kerana itu, beliau semakin
sedih lalu Allah SWT menghiburnya. Allah SWT memberitahu beliau bahawa mereka
tidak mendustakannya, tetapi mereka justru melalimi diri mereka sendiri. Mereka
mulai menentang Nabi dan ayat- ayat Allah SWT, padahal Nabi adalah salah satu
dari ayat Allah SWT.
Allah SWT berfirman:
"Sesungguhnya Kami mengetahui
bahawasanya apa yang mereka katakan itu menyedihkan hatimu, (janganlah kamu
bersedih hati), kerana mereka sebenarnya bukan mendustakan kamu, akan tetapi
orang-orang yang lalim itu mengingkari ayat-ayat Allah." (QS. al- An'am:
33)
Kemudian kaum musyrik meningkatkan
penindasan kepada Rasul saw dan para pengikutnya. Peperangan dimulai: dari
peperangan urat saraf sampai peperangan fizik. Mereka mulai menyeksa para
pengikut Rasul saw, bahkan membunuhnya. Pada saat itu, musuh-musuh Islam
membayangkan bahawa dengan cara menindas kaum Muslim dan menekan mereka dakwah
Islam akan berhenti dan kaum Muslin akan enggan untuk berdakwah. Mereka
menganggap bahawa kaum Muslim justru memilih untuk menyelamatkan diri mereka.
Namun para tokoh- tokoh Quraisy dan para tokoh-tokoh Mekah dikejutkan ketika
melihat penekanan yang mereka lakukan justru semakin membakar semangat kaum
Muslim untuk berdakwah. Saat itu kaum Muslim merasa yakin bahawa benih yang
telah ditanam Rasulullah saw dalam diri mereka menjadikan mereka tetap bersemangat
untuk menyebarkan risalah Allah SWT di muka bumi, yaitu suatu risalah yang
mengembalikan bumi menuju kematangan (kesempurnaan) yang telah hilang darinya
dan kemanusiaan yang telah disia-siakan serta kehormatan yang telah ditumpahkan
dan kebebasan yang telah hilang.
Kaum Muslim yakin bahawa mereka
bukan hanya membangun suatu negeri yang kecil di Mekah, dan mereka bukan hanya
memperbaiki masyarakat yang rosak, yaitu masyarakat jazirah Arab, tetapi mereka
mengetahui bahawa mereka akan membangun suatu manusia yang baru. Mereka akan
menciptakan manusia seutuhnya; mereka akan menghadirkan dunia dalam bentuk yang
baru dan dalam gambar yang baru yang merupakan cermin dari gambar kebesaran
sang Pencipta.
Sebelum kedatangan Islam,
orang-orang Arab tidak dikenal. Dibandingkan dengan peradaban yang dahulu dan
moden, orang-orang Arab tidak memiliki apa-apa. Mereka tidak memberikan
kontribusi kepada dunia dalam bentuk ilmu, seni, atau peninggalan apa pun yang
dapat dijadikan sebagai kebanggaan. Namun ketika Islam turun kepada mereka,
mereka menjadi cermin kejayaan manusia di mana mereka dapat memberikan
sumbangan nyata pada umat manusia. Bahkan orang-orang Barat banyak berhutang
kepada mereka dalam kemajuan yang mereka capai saat ini. Sebaliknya, ketika mereka
berpaling dari Islam di mana Islam hanya menjadi lembaran cerita-cerita dan
kertas-kertas yang tidak berguna, maka saat itulah orang-orang Barat dapat
menguasai kaum Muslim kerana mereka justru mendapatkan ilmu dari Kaum Muslim
itu sendiri. Mereka justru mencapai kemajuan ketika kaum Muslim meninggalkan
agama mereka. Jadi, ketika kaum Muslim memahami Islam secara benar dan berusaha
untuk menghidupkan ajaran-ajarannya nescaya mereka akan mencapai puncak
keilmuan.
Pada awal-awal masa tersebarnya
Islam, kaum Muslim menyedari bahawa mereka menghadapi peperangan yang tidak
akan berhenti. Selama kehidupan ada, maka pertentangan pun tetap ada. Oleh
kerana itu, ketika mereka mendapatkan penganiayaan dan seksaan, maka keimanan
mereka justru semakin meningkat, dan setiap penganiayaan yang dilakukan oleh
kaum Quraisy, maka mereka tetap bertahan untuk mempertahankan kebenaran.
Sebagai contoh, Amar bin Yasir mengalami penderitaan dan penganiayaan. Ia
adalah salah seorang budak yang menjadi korban dari sistem ekonomi yang berlaku
saat itu, yaitu ekonomi yang berdasarkan kepada sistem perbudakan. Seorang yang
beriman tersebut diseksa di Mekah di mana ia tidak memperoleh kebebasannya yang
hakiki kecuali setelah ia memeluk Islam. Mereka mengeluarkannya ke gurun dan
menyeksanya berserta ibunya. Bahkan seksaan semakin meningkat atas ibunya agar
ia kembali menjadi musyrik. Ketika ia tetap mempertahankan keimanannya dan
dengan tegas menolak ajakan untuk menentang Islam, maka Abu Jahal menikamnya
dengan belati yang ada di dua tangannya. Ia pun meninggal. Dan Islam
mengorbankan syahidnya yang pertama. Wanita mulia itu bernama Sumayah, ibu dari
Amar bin Yasir.
Banyak kalangan orang-orang bodoh
mengatakan tentang persetujuan Islam terhadap sistem perbudakan, atau Islam
mendiamkan sistem perbudakan. Mereka lupa bahawa Islam dibangun berdasarkan
suatu prinsip yang ingin membebaskan perbudakan dengan segala bentuknya; Islam
ingin mengeluarkan manusia dari kepemilikan sesama manusia menuju kepemilikan
kepada Allah SWT.
Jika Islam tidak turun dengan
nas-nas yang terperinci yang mengharamkan sistem perbudakan, maka
dasar-dasarnya secara umum dan prinsip-prinsip utamanya menghentikan - baik
dalam tindakan mahupun ucapan - sumber-sumber sistem ini. Allah SWT sebagai
pemilik syariat mengetahui bahawa sistem perbudakan adalah sistem ekonomi yang
sementara yang akan berubah dengan perubahan waktu, dan kerana Islam tidak
turun pada waktu yang terdapat perbudakan saja, tetapi ia turun secara umum dan
menyeluruh untuk setiap zaman, maka Islam sengaja melewati bentuk-bentuk yang
sementara ini dari bentuk-bentuk eksploitasi menuju unsur yang pertama atau
dasar pertama yang menimbulkan bentuk-bentuk eksploitasi tersebut, sehingga
Islam mengharamkannya. Dengan cara demikian, Islam mengharamkan sistem
perbudakan secara bertahap, seperti proses pengharaman khamer. Jadi, keseriusan
Islam sangat menonjol dalam usaha menghapus dan mengharamkan perbudakan.
Jika dikatakan kepada kita bahawa
Islam membolehkan para tenteranya untuk memperbudak para tawanan perang, maka
kita akan mengatakan bahawa Islam menerapkan sistem ini sebagai bentuk
pembalasan terhadap perlakuan yang sama di mana musuh-musuh Islam menjadikan
kaum Muslim sebagai budak-budak mereka ketika mereka menawannya. Oleh kerana
itu, secara alami orang-orang Islam pun menawan mereka sebagai budak-budak.
Jika Islam tidak melakukan yang demikian, maka boleh jadi Islam akan
dimain-mainkan dan ada kesempatan besar bagi orang-orang musyrik untuk
memperdaya Islam.
Demikianlah bahawa dakwah Islam mengalami
berbagai macam hambatan dan penindasan. Dan ketika orang-orang yang terseksa
mengadu kepada Rasulullah saw atas penindasan yang mereka terima, maka
Rasulullah saw memberitahu mereka dengan pembicaraan yang jelas bahawa para dai
di jalan Allah SWT harus mengorbankan kesenangan mereka, kedamaian mereka, dan
darah mereka sebagai harga yang pantas untuk tersebarnya dakwah Islam.
Kebebasan bukan diperoleh dengan cuma-cuma. Sejarah kehidupan menceritakan
kepada kita bahawa ia dipenuhi dengan gumpalan darah yang harus dibayar oleh
masyarakat untuk memerangi musuh-musuhnya dari luar dan dari dalam. Jika ini
dialami setiap orang yang menuntut kebebasan pada zaman dan tempat tertentu,
maka bagaimana dengan orang-orang yang menuntut kebebasan manusia secara keseluruhan.
Seorang Muslim hendaklah sadar
bahawa dengan mengumumkan dakwahnya, maka ia pasti akan menerima pengusiran,
penindasan, penjara, pengepungan dan pembunuhan. Ini adalah harga yang pantas
yang harus dibayar ketika berdakwah di jalan Allah SWT; inilah harga kebebasan.
Bahkan terkadang kaum yang batil pun membayamya dengan senang hati, maka
bagaimana mungkin orang-orang yang bersama kebenaran ragu untuk melakukannya.
Pada hakikatnya, manusia cinta
kepada keabadian. Secara naluri manusia merasa takut pada azab dan kematian.
Dan barangkali yang membezakan orang-orang Islam yang hakiki dengan yang
lainnya adalah bahawa mereka terbebas dari rasa ketakutan dan cinta keabadian. Ini
adalah tolok ukur yang pasti untuk membezakan antara seorang Muslim yang hakiki
dan seorang Muslim yang hanya namanya atau Muslim warisan atau hanya klaim
semata.
Seorang Muslim yang hakiki menyedari
bahawa ajal di tangan Allah SWT, rezeki ada juga di tangan-Nya, begitu juga
keamanan semua ada di tangan-Nya. Dengan keimanan seperti ini, ia memulai
pergelutannya untuk menyebarkan dakwah. Ia siap untuk menerima penyeksaan dan
penderitaan di jalan Allah SWT; ia pun siap menitiskan darahnya sebagai harga
yang pantas yang diserukannya dalam rangka memperoleh kebebasan. Ini semua
dilakukannya dengan begitu sederhana dan tidak ada rasa takut kerana Islam
membebaskannya dari rasa ketakutan. Dahulu para pembangkang menggergaji
orang-orang yang menyeru di jalan Allah SWT dengan menggergaji saat mereka
dalam keadaan hidup- hidup.
Khabab bin Irit pergi menemui
Rasulullah saw dan meminta tolong kepada beliau dari penyeksaan orang-orang
Quraisy, sambil berkata: "Tidakkah engkau menolong kami, wahai Rasulullah?
Tidakkah engkau berdoa kepada kami, ya Rasulullah?" Rasulullah saw
menjawab: "Sungguh sebelum kalian terdapat orang-orang yang berdakwah di
jalan Allah SWT lalu mereka dimasukkan dalam suatu galian tanah lalu mereka
digergaji di mana tubuh mereka di pisah menjadi dua, namun mereka tetap
mempertahankan agamanya. Demi Allah, sungguh Allah SWT akan menolong masalah
ini tetapi kalian terlalu tergesa-gesa."
Dengan kalimat-kalimat yang penuh
kesabaran dan keberanian ini, Rasulullah saw ingin memahamkan kepada orang
tersebut bahawa termasuk dari kesempurnaan iman adalah membayar harga
kebebasan. Jelas sekali bahawa Islam tidak memberikan keuntungan bagi orang
yang memeluknya. Orang-orang Islam yang pertama tidak bertanya dan mengatakan:
"Apa yang kita peroleh dari agama ini?" Sebaliknya, mereka bertanya:
"Apa yang kita bayar untuk Islam?" Jawapannya adalah: "Segala
sesuatu dimulai dari suapan-suapan roti sampai darah yang tertumpah."
Jadi, kaum Muslim yang pertama telah membayar ongkos kebebasan. Mereka
merasakan kedamaian yang luar biasa untuk mempertahankan agama Allah SWT;
mereka mendapatkan kepercayaan yang tinggi tentang kemenangan kebenaran yang
datang kepada mereka; mereka justru memberitahu orang-orang musyrik bahawa
mereka akan dapat mengalahkan raja-raja Kisra dan Kaisar. Dengan dakwah yang
mereka lakukan, mereka akan menjadi pemimpin-pemimpin di muka bumi. Kaum
musyrik justru memanfaatkan kepercayaan ini untuk mengejek mereka dan
mentertawakan mereka.
Ketika Aswad Ibnu Matlab dan
orang-orang yang bersamanya melihat sahabat-sahabat Nabi, maka mereka mengejek
dan mengatakan: "Telah datang kepada kalian pemimpin-pemimpin bumi yang
esok akan mengalahkan raja-raja Kisra dan Kaisar, kemudian mereka bersiul dan
bertepuk tangan." Namun kaum mukmin tidak peduli dengan ejekan tersebut.
Demikianlah bahawa ejekan demi ejekan terus menyertai dakwah kaum Muslim.
Kemudian kaum Quraisy mengadakan pertemuan yang bersejarah untuk menyatukan
pandangan dalam rangka menyerang Rasulullah saw. Kaum musyrik menuduhnya bahawa
beliau adalah seorang ahli sihir, dan pada kali yang lain mereka menuduhnya
bahawa beliau adalah dukun, dan pada kali yang lain lagi mereka menuduhnya
bahawa beliau adalah penyair, bahkan pada kali yang lain mereka menuduhnya
bahawa beliau adalah seorang yang gila. Kemudian mereka semua sepakat untuk
menuduh bahawa beliau adalah seorang penyihir.
Walid bin Mughirah yang terkenal
sebagai orang yang terpandang di kalangan mereka menuduh Rasulullah saw sebagai
penyihir yang dapat memisahkan antara sesama saudara dan antara seseorang
dengan isterinya. Kemudian mereka membikin kelompok-kelompok yang mengingatkan
para pendatang di Mekah bahawa Muhammad adalah seorang penyihir. Meskipun
demikian, dakwah Islam tetap berlangsung. Ia tetap tersebar dengan pelan namun
pasti dan kalimat-kalimat yang diutarakan Nabi justru mengingatkan perjanjian
yang pernah dilakukan oleh manusia, yaitu perjanjian saat Allah SWT
menyaksikannya ketika mereka masih di alam atom di
punggung Adam:
"Bukankah aku Tuhan kalian?
Mereka menjawab: 'Benar.'" (QS. al- A'raf: 172)
Bertambahlah jumlah kaum Muslim
hingga kaum Quraisy merasakan ketakutan. Mereka mulai melihat bahawa penggunaan
cara-cara kekerasan tidak selalu berhasil. Kemudian mereka memilih untuk
menggunakan cara baru, yaitu bagaimana seandainya mereka menggunakan perdamaian
dan perundingan. Orang-orang Quraisy mengutus 'Utbah bin Rabi'ah, seorang
lelaki yang terkenal dengan kecerdasan dan kebijaksanaan sebagai juru runding.
'Utbah berkata kepada Rasul saw:
"Wahai anak saudaraku, kami mengetahui kedudukanmu di sisi kami dari sisi
nasab. Engkau datang kepada kaummu dengan suatu hal yang besar di mana engkau
memisahkan kelompok-kelompok mereka. Maka dengarkanlah aku kerana aku ingin berbicara
tentang beberapa hal. Barangkali engkau akan menerima sebahagiannya."
Rasul saw berkata: "Silakan berbicara wahai 'Utbah." 'Utbah berkata:
"Jika engkau menginginkan harta nescaya kami akan mengumpulkan harta
bagimu, sehingga engkau akan menjadi orang yang paling kaya di antara kami, dan
jika engkau menginginkan kehormatan, maka kami akan memberi kehormatan itu
bagimu dan jika engkau menginginkan kekuasaan, maka kami akan menyerahkan
kekuasaan padamu dan jika engkau terkena penyakit yang engkau tidak mampu
menolaknya dari dirimu, maka kami akan mencarikan tabib bagimu dan kami akan
mengeluarkan harta kami sehingga engkau sembuh."
Demikianlah 'Utbah mengakhiri
pembicarannya. Kemudian ia menunggu reaksi Nabi. Lalu Rasulullah saw berkata:
"Dengan nama Allah yang Maha
Pengasih lagi Maha Penyayang. Haa miim. Diturunkan dari Tuhan Yang Maha Pemurah
lagi Maha Penyayang. Kitab yang dijelaskan ayat-ayatnya, yakni bacaan dalam
bahasa Arab, untuk kaum yang mengetahui. Yang membawa berita gembira dan yang membawa
peringatan, tetapi kebanyakan mereka berpaling (darinya);, maka mereka tidak
(mau) mendengarkan. Mereka berkata: 'Hati kami berada dalam tutupan (yang
menutupi) apa yang kamu seru kami kepadanya dan di telinga kami ada sumbatan
dan antara kami dan kamu ada dinding, maka bekerjalah kamu; Sesungguhnya kami
bekerja (pula).' Katakanlah: 'bahawasanya aku hanyalah seorang manusia seperti
kamu, diwahyukan kepadaku bahawasanya Tuhan kamu adalah Tuhan Yang Maha Esa,
maka tetaplah pada jalan yang lurus menuju kepadanya dan mohonlah ampun
kepadanya. Dan kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang mempersekutukan-(Nya)
(yaitu) orang-orang yang tidak menunaikan zakat dan mereka kafir akan adanya
(kehidupan) akhirat. Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal
yang saleh mereka mendapat pahala yang tiada putus-putusnya.' Katakanlah:'
Sesungguhnya patutkah kamu kafir
kepada yang menciptakan bumi dalam dua masa dan kamu adakan sekutu-sekutu
bagi-Nya? (Yang bersifat) demikian itulah Tuhan semesta alam. Dan dia
menciptakan di bumi itu gunung-gunung yang kukuh di atasnya. Dia memberkahinya
dan Dia menentukan padanya kadar makanan- makanan (penghuni)nya dalam empat
masa. (Penjelasan itu sebagai jawapan) bagi orang-orang yang bertanya. Kemudian
dia menuju kepada penciptaan langit dan langit itu masih merupakan asap, lalu
Dia berkata kepadanya dan kepada bumi: 'Datanglah kamu keduanya menurut
perintah-Ku dengan suka hati atau terpaksa.' Keduanya menjawab: 'Kami datang
dengan suka hati.' Maha Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua masa dan Dia
mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya. Dan Kami hiasi langit yang dekat
dengan bintang- bintang yang cemerlang dan Kami memeliharanya dengan sebaik-
baiknya. Demikianlah ketentuan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui. Jika
mereka berpaling, maka katakanlah: 'Aku telah memperingatkan kamu dengan petir,
seperti petir yang menimpa kaum 'Ad dan kaum Tsamud." (QS. Fushilat: 1-13)
Rasulullah saw telah menjawab
tawaran 'Utbah di mana beliau memilih untuk menghadapi tawaran dan iming-iming
tersebut dengan membaca sebahagian dari surah Fhusilat yang merupakan salah
satu surah Al-Qur'an yang diturunkan oleh Allah SWT melalui malaikat Jibril.
'Utbah bangkit dari tempatnya ketika Rasulullah saw sampai pada firman-Nya:
"Jika mereka berpaling, maka
katakanlah: 'Aku telah memperingatkan kamu dengan petir, seperti petir yang
menimpa kaum "Ad dan kaum Tsamud. " (QS. Fushilat: 13)
'Utbah berdiri dalam keadaan takut
dan segera menuju kaum Quraisy. Bayang-bayang azab dunia terngiang di
telinganya. Dan ketika ia sampai ke orang Quraisy, ia mengusulkan agar
orang-orang Quraisy membiarkan apa saja yang dilakukan Muhammad. Gagallah
perundingan dengan seorang Muslim yang pertama, yaitu Rasulullah saw. Gagalnya
perundingan tersebut sebagai bentuk pemberitahuan tentang kembalinya tindak
kekerasan dan penyeksaan terhadap sahabat-sahabat Rasul saw. Kemudian kaum
musyrik semakin meningkatkan penindasan terhadap kaum Muslim. Rasulullah saw
sangat menderita melihat hal yang dirasakan para sahabatnya. Ketika kaum Muslim
membayar harga yang paling mahal sebagai konsekuensi dari akidah yang mereka
anut dan mereka dengan sabar memikul penderitaan di jalan Allah SWT, maka
Rasulullah saw mengisyaratkan mereka untuk berhijrah. Beliau memberikan izin
untuk berhijrah bagi orang yang ingin hijrah.
Kemudian Dimulailah gelombang
hijrah. Itu terjadi pada lima tahun dari turunnya wahyu setelah dua tahun
diumumkannya dakwah. Maka berhijrahlah ke Habasyah enam belas orang Muslim.
Mereka keluar secara rahsia dan mereka menuju ke laut. Mereka berlayar meskipun
orang- orang yang tinggal di gurun sebenarnya tidak ingin berlayar kerana
mereka takut dari laut dan mereka yakin bahawa manusia yang berlayar di laut
akan menjadi ulat di atas kayu-kayu yang berenang.
Selanjutnya, gelombang hijrah yang
kedua pun dimulai. Kali ini diikuti oleh delapan puluh tiga orang laki-laki dan
sembilan belas perempuan. Kemudian orang-orang Quraisy berusaha untuk mengirim
beberapa orang dan tetap berusaha menyeksa dan menyakiti orang-orang yang
berhijrah. Mereka mengutus ke Najasyi, Raja Habasyah, orang-orang yang dapat
mempengaruhinya untuk menentang orang-orang yang berhijrah. Mereka menuduh kaum
Muslim meninggalkan agama nenek moyang mereka di Mekah dan mereka juga tidak menganut
agama Najasyi, yaitu agama Kristen. Kemudian orang-orang Quraisy tidak lupa
mengirim hadiah kepada Najasyi sebagai bentuk suapan kepadanya. Tampaknya
Najasyi seorang yang berakal lalu ia mengutus seseorang kepada kaum muhajirin
dan bertanya kepada mereka tentang agama baru yang mereka anut. Kemudian kaum
muhajirin menceritakan kepadanya tentang Islam.
Najasyi bertanya tentang Isa lalu
mereka menjawab: "Ia adalah hamba Allah SWT dan rasul-Nya dan roh-Nya
serta kalimat-Nya yang diletakkan kepada Maryam, wanita yang perawan yang
suci." Kemudian Najasyi mengambil satu kayu kecil dari bumi dan
mengatakan: "Penjelasan tentang Isa yang kalian katakan tidak lebih dari
kayu kecil ini. Pergilah kalian dan kalian akan aman." Najasyi mengembalikan
hadiah kaum Quraisy dan mengatakan: "Allah tidak mengambil suap dariku
sehingga aku tidak mungkin mengambilnya dari kalian."
Demikianlah kaum muhajirin tinggal
di negeri yang damai, yaitu Habasyah negeri yang dipimpin oleh seorang
laki-laki yang diberi kematangan berfikir di mana ia cenderung mengimani
karakter al-Masih sebagai seorang manusia. Dan salah satu keajaiban kekuasaan
Ilahi adalah bahawa masyarakat Islam yang berhijrah tersebut tidak mengalami
kelemahan dalam akidahnya, namun mereka justru merasakan kekuatan.
Allah SWT memperkuat dakwah Islam
dengan masuknya dua lelaki besar dalam Islam, yaitu Hamzah, paman Nabi dan Umar
bin Khatab. Kedua orang itu mempunyai keperibadian yang tangguh di Mekah di
mana masing-masing dari mereka terkenal di tengah-tengah kaumnya. Allah SWT
berkehendak untuk memberi Islam dua orang lelaki yang tangguh di Mekah dan
Allah SWT telah meletakkan rahmat yang terpancar dalam hati mereka. Hamzah
masuk Islam kerana dorongan emosi, fanatisme, dan rahmat terhadap orang-orang
yang tidak memberikan pembelaan kepada Muhammad saw.
Salah seorang perempuan berkata
kepada Hamzah: "Seandainya engkau melihat apa yang diperoleh oleh anak
dari saudaramu, Muhammad dari Abil Hakam bin Hisyam (Abu Jahal). Sungguh Abu
Jahal telah mencelanya dan menyakitinya, sedangkan Muhammad hanya terdiam dan
tidak mengatakan apa-apa." Mendengar pengaduan itu, darah mendidih
berkobar dalam urat-urat Hamzah. Dengan kemarahan yang sangat, Hamzah
mencari-cari Abu Jahal lalu ia melihatnya sedang duduk-duduk di tengah-tengah
kaumnya. Hamzah mengangkat tangannya lalu memukulkannya ke kepala Abu Jahal
sambil berteriak: "Apakah engkau akan mengejek Muhammad, padahal aku
berada di atas agamanya."
Demikianlah permulaan keislaman
Hamzah. Hamzah adalah seorang yang mulia di mana perasaannya berkobar ketika ia
melihat anak saudaranya diseksa dan dianiayai dan dia tidak mendapati seorang
pun yang membelanya. Beginilah sebab-sebab pertama dari keislaman Hamzah, namun
sebab yang paling dalam dan yang paling menentukan adalah rahmat Allah SWT yang
telah dianugerahkan kepadanya, meskipun Hamzah tidak mengetahuinya, yaitu
rahmat yang mendorongnya untuk tidak membiarkan seseorang pun menyakiti lelaki
yang berdakwah di jalan Allah SWT hanya kerana ia seorang yang lemah dan tidak
mempunyai penolong. Jadi, Hamzah adalah penolongnya.
Sedangkan Umar bin Khatab terkenal
dengan ketangguhan sikap dan kekerasan perilaku. Seringkali kaum Muslim
mendapat seksaan darinya ketika ia masih menganut jahiliah. Dan salah seorang
yang mendapatkan seksaan darinya adalah Amir bin Rabi'ah dan isterinya. Amir
berserta isterinya menetapkan untuk berhijrah ke Habasyah. Umar bin Khatab
menemuinya lalu ia mendapati isteri Amir dan tidak menemukan suaminya. Umar
melihat wanita itu sedang bersiap-siap untuk berhijrah lalu Umar berkata (saat
itu sumber rahmat telah memancar pada dirinya): "Apakah engkau akan pergi
wahai Ummu Abdillah?" Dengan nada jengkel, wanita itu berkata:
"Benar, demi Allah kami akan keluar dan menuju tanah Allah SWT. Engkau telah
menyeksa kami dan telah memaksa kami untuk berhijrah. Kami akan pergi sehingga
Allah SWT akan memberikan kelapangan kepada kami." Umar berkata:
"Mudah-mudahan Allah SWT menemanimu."
Wanita itu melihat tanda-tanda
kelembutan dan kesedihan pada wajah Umar. Dan ketika suaminya kembali, ia
menceritakan kepadanya bahawa ia sangat berharap kepada keislaman Umar. Lalu
suaminya menjawab: "Ia tidak mungkin masuk Islam sampai keldai Umar masuk
Islam." Ia mengatakan demikian kerana ia melihat betapa bengisnya dan kejamnya
Umar. Namun perasaan lembut wanita itu lebih kuat daripada pandangan fikiran
lelaki itu dan keputusannya yang terlalu cepat kepada Umar.
Belum lama mereka berhijrah sehingga
Umar masuk Islam. Orang-orang muhajirin mengeluarkan penutup sumur rahmat dalam
dirinya. Dan barangkali Umar merasa kebingungan lalu ia menetapkan untuk
membunuh Rasul saw. Dengan menghunuskan pedangnya, ia pergi menuju Rasul saw.
Kemudian ia bertemu dengan orang-orang yang memergokinya dalam keadaan
kebingungan, lalu mereka bertanya kepadanya, hendak ke mana ia akan pergi? Umar
menjawab: "Aku hendak ke Muhammad aku akan membunuhnya sehingga
orang-orang Arab merasa tenteram." Dengan nada mengejek, seseorang
berkata: "Tidakkah engkau memulai dari keluargamu sebelum engkau membunuh
Muhammad." Dengan nada jengkel, Umar berkata: "Apa yang terjadi pada
keluargaku?" Lelaki itu menjawab: "Saudara perempuanmu dan suaminya
telah masuk Islam, sedangkan engkau tidak mengetahuinya." Umar segera
mencari saudara perempuannya dan suaminya di mana saat itu keduanya sedang
membaca Al-Qur'an.
Ketika melihat Umar, mereka
menyembunyikan Al-Qur'an. Umar bertanya: "Sepertinya aku mendengar suara
bisikan dari luar." Tetapi saudara perempuannya mengatakan:
"Tidak." Kemudian suaminya ikut campur dan Umar pun tampak marah
kepadanya. Wanita itu bangkit untuk membela suaminya lalu Umar memukulnya
sehingga darah segar mengucur darinya. Darah itu justru membangkitkan sumber
rahmat dari diri Umar. Akhirnya, Umar mengambil air wuduk agar mereka
mengizinkan untuk membaca Al-Qur'an. Umar pun membacanya. Belum lama Umar
membacanya sehingga ia pergi menemui Rasul saw.
Tanpa ragu, Umar memilih untuk masuk
Islam. Dan pedang yang dibawanya itu menjadi pedang yang paling kuat yang
dengannya ia mempertahankan agama Muhammad saw. Kemudian ia mengetuk pintu
untuk menemui Rasul saw di mana saat itu beliau bersama sahabatnya. Dari
celah-celah pintu, sahabat Nabi melihat Umar bin Khatab sedang menghunuskan
pedang. Kemudian sahabat itu kembali kepada Nabi dengan membawa berita yang sangat
mengejutkan ini. Ia menduga bahawa Umar datang dengan maksud jahat.
Rasulullah saw bangkit dan
memerintahkan para sahabatnya agar membiarkan Umar. Rasulullah saw membukakan
pintu Kemudian ia menyambut Umar bin Khatab dan bertanya kepadanya apa yang
diinginkannya. Umar menjawab bahawa ia datang untuk mengucapkan dan bersaksi
bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusan-Nya.
Orang-orang Quraisy mulai merasa
bahaya akan mereka temui setelah keislaman Umar dan Hamzah. Para tokoh-tokoh
Mekah dan orang-orang yang dihormati telah masuk Islam. Sebelum Umar masuk
Islam, kaum Muslim bertawaf di Ka'bah secara rahsia dan dengan malu-malu, namun
ketika Umar masuk Islam ia menampakkan keislamannya dan ia menantang orang yang
mencegahnya untuk bertawaf, bahkan banyak orang-orang memberikan jalan padanya
saat tawaf. Mekah mengetahui bahawa ia menghadapi suatu dakwah yang akan dapat
mengubah jazirah Arab.
Rasa ketakutan mulai menghantui para
pemuka Quraisy dan mereka menetapkan metode baru untuk menghadapi kaum Muslim.
Mereka yang sebelumnya menggunakan metode penghinaan dan pengejekan kini mulai
mencuba untuk memblokade kaum Muslim secara ekonomi dan kemanusiaan. Kaum
musyrik mengadakan perkumpulan dan pertemuan untuk memboikot kaum Muslim.
Mereka mengadakan pertemuan itu di Ka'bah, sebagai penghormatan kepadanya.
Orang-orang musyrik menghormati Ka'bah meskipun mereka memenuhinya dengan
berbagai macam patung yang mereka sembah dalam rangka mendekatkan mereka kepada
Allah. Pasal kesepakatan itu menetapkan, hendaklah penduduk Mekah tidak menjual
barang apapun kepada kaum Muslim dan hendaklah mereka tidak menikah dengan kaum
Muslim. Dengan ketetapan yang kejam tersebut, mereka ingin menghancurkan kaum
Muslim dan membunuh perekonomian mereka. Rasulullah saw dan orang-orang yang
beriman kepadanya terpaksa berlindung di dusun Bani Hasyim. Mereka dilindungi
oleh keturunan Bani Muthalib, baik mereka orang-orang kafir mahupun orang-orang
beriman kecuali musuh Allah SWT, Abu Jahal di mana ia bersama orang-orang
Quraisy menentang kaumnya.
Kemudian Dimulailah blokade ekonomi
terhadap kaum Muslim di mana tidak ada makanan dan minuman yang datang kepada
mereka, sehingga penderitaan yang sulit kini dialami oleh sahabat-sahabat Nabi.
Ketika kafilah perdagangan datang ke Mekah dan salah seorang dari sahabat Nabi
menemui mereka di pasar untuk membeli makanan untuk keluarganya, maka Abu Lahab
berdiri dan berkata kepada para penjual, wahai para pedagang, mahalkanlah
dagangan kalian terhadap sahabat- sahabat Muhammad, sehingga mereka tidak mampu
membelinya dan aku menjamin kerugian yang kalian alami, bahkan aku akan membeli
apa saja yang ingin mereka beli dari kalian.
Mendengar hal tersebut, para
pedagang pun menjual barang dagangannya dengan harga yang tidak wajar, sehingga
seorang Muslim kembali ke rumah keluarganya tanpa membawa sedikit pun makanan.
Kemudian pedagang itu pergi ke Abu Lahab dan meminta kepadanya agar membeli
barang yang ingin dibeli orang Muslim. Demikianlah peperangan tersebut terus
terjadi sehingga kaum Muslim merasakan penderitaan yang sangat luar biasa di
mana mereka dalam keadaan kelaparan dan kekurangan pakaian yang layak.
Peperangan ekonomi ini terjadi selama tiga tahun penuh. Saking menderitanya
para sahabat sampai-sampai Sa'ad bin Abi Waqas pernah keluar pada suatu hari
untuk memenuhi hajatnya, lalu ia mendengar suara gemerencing di bawah air
kencing. Tiba-tiba ia menemukan sepotong kulit unta yang kering lalu ia
mengambilnya dan membasuhnya. Kemudian ia membakarnya dan mencucinya dengan air
sampai bersih lalu ia menjadikannya makanan selama tiga hari.
Selama tiga tahun tersebut wahyu
tetap turun kepada Rasul saw dan seakan-akan ia melupakan bencana yang keras
ini. Allah SWT ingin mendidik para pengikut agama-Nya agar mereka mampu memikul
segala penderitaan.
Meskipun kaum Muslim mendapatkan
berbagai ujian selama tiga tahun tersebut, tetapi aktiviti dakwah Islam tidak
pernah padam dan tidak pernah surut. Kaum Muslim bertemu orang-orang selain
mereka pada musim haji lalu mereka berbicara kepada orang-orang tersebut
tentang keberadaan Allah SWT dan mereka meminta kepada para penghujung itu
untuk mencari rahmat Allah SWT dan ampunan-Nya. Keteguhan kaum Muslim dan
keberanian mereka telah memikat banyak orang sehingga mereka masuk Islam.
Bahkan orang-orang musyrik mulai bertanya kepada diri mereka dan mempertanyakan
kebenaran apa tindakan mereka. Lalu kecemburuan kepada kebenaran mulai
menyerang hati.
Kemudian Selesailah peperangan
ekonomi terhadap kaum Muslim di mana kaum musyrik melihat itu tidak berdampak
terlalu besar bagi kaum Muslim. Meskipun kaum Muslim menerima penderitaan dan
kerugian namun jumlah mereka tetap bertambah dan keimanan mereka semakin kuat
serta kepercayaan kepada Allah SWT pun semakin meningkat. Lalu datanglah tahun
kesedihan kepada Nabi. Belum lama Rasulullah saw merasakan dan menghirup udara
segar setelah tiga tahun masa blokade dan beliau ingin memulai kehidupan
barunya dan dakwahnya, sehingga beliau dikejutkan dengan kematian isteri
tercintanya Ummul Mukminin Khadijah dan kematian bapa saudaranya yang tercinta
Abu Thalib.
Abu Thalib adalah seorang yang besar
yang memiliki kewibawaan di tengah-tengah kaum Quraisy, sehingga usaha kaum
Quraisy untuk menyakiti Nabi menjadi terbatas ketika mereka berhadapan dengan
"tembok perlindungan" Abu Thalib kepada kemenakannya. Sedangkan
Khadijah merupakan tempat perlindungan dan kedamaian bagi Nabi. Ia adalah hati
yang sangat penyayang yang banyak menghibur Nabi saat beliau berdakwah.
Khadijah adalah sebaik-baik teman dan sebaik-baik isteri. Begitu juga, bagi
Khadijah Rasulullah saw adalah sebaik-baik teman, sebaik-baik suami,
sebaik-baik pembantu, dan sebaik-baik sahabat.
Rasulullah saw sangat sedih ketika
kehilangan dua orang yang sangat berpengaruh dalam kehidupannya itu, bahkan
para sejarawan menamakan tahun tersebut dengan tahun kesedihan. Sebaliknya,
orang- orang musyrik justru bergembira dengan kesedihan Rasul saw itu. Mereka
menganggap bahawa Rasul saw tidak lagi memiliki seorang tua yang mampu
melindunginya dan tidak lagi memiliki seorang isteri yang dapat meringankan
beban penderitaannya.
Setelah kematian dua orang tersebut,
penindasan dan penganiayaan kaum Quraisy kepada Nabi semakin meningkat dan
orang-orang musyrik memilih waktu yang tepat untuk menyembelih binatang di
Mekah lalu mereka membawa usus-usus atau jeroan dari unta dan mereka
melemparkannya dan meletakkannya di atas punggung Nabi saat beliau sujud.
Kemudian berita memilukan itu sampai kepada puteri tercintanya, Fatimah
az-Zahrah, sehingga ia segera datang dan berusaha membela ayahnya dan
membersihkan kotoran yang ada di pundak ayahnya itu. Demikianlah kemuliaan Siti
Fatimah az-Zahra yang senantiasa melindungi ayahnya.
Betapa sedihnya Nabi saw ketika
beliau melihat bahawa keadaan beliau sampai pada batas di mana anak perempuan
beliau pun turut membelanya. Namun beliau tetap bersabar dalam berdakwah di
jalan Allah SWT. Pada suatu hari beliau berfikir untuk pergi ke Tha'if di mana
di sana dihuni oleh kaum Tha'if. Barangkali beliau berkata dalam dirinya: jika
di sini aku mendapati hati-hati yang telah membeku dan telah berhubungan mesra
dengan kebatilan lalu mengapa aku tidak pergi ke Tsaqif. Barangkali Allah SWT
akan membukakan pintu dakwah di sana. Mungkin di sana masih terdapat hati yang
akan terbuka guna menerima kebenaran.
Saat itu kaum musyrik memperlakukan
blokade umum atas dakwah yang dipimpin oleh Rasulullah saw sehingga tekanan
kepada beliau semakin meningkat sampai pada batas di mana pergerakan dakwah
tidak dapat bergerak satu langkah pun. Keadaan demikian ini sangat
menggelisahkan Nabi. Beliau ingin untuk melepaskan belenggu yang mengikatnya.
Lalu beliau memutuskan untuk pergi ke Tha'if. Jarak antara Mekah dan Tha'if
lebih dari tujuh puluh kilo meter. Nabi menempuh perjalanan itu dengan jalan
kaki, pergi dan pulang.
Kita tidak mengetahui
pemikiran-pemikiran apa yang terlintas dalam benak Rasulullah saw saat beliau
pergi dan menemui kabilah yang kafir kepada Allah SWT ini. Yang kita ketahui
adalah bahawa beliau pergi ke sana dengan membawa rahmat dunia dan akhirat.
Tetapi mereka justru membalas sikap baik Rasulullah saw itu dengan tindakan
Jahiliah. Mereka bersikap buruk kepada beliau dan mendustakannya. Rasulullah
saw tinggal di sana selama sepuluh hari. Beliau
mundar-mandir dari satu rumah ke
rumah yang lain dan dari pasar ke pasar yang lain dan dari satu jalan ke jalan
yang lain. Tak seorang pun yang mendengar kedatangan beliau di sana; tak
seorang pun yang mahu mendengar dakwah beliau dan tak seorang pun yang mahu
beriman kepada ajakannya. Bahkan masyarakat di situ semakin menjadi-jadi dalam
menyerang Rasulullah saw dan mengejeknya.
Pada hari yang terakhir yang mana
beliau telah menetapkan untuk kembali ke Mekah. Rasulullah saw berdiri di
Tha'if dan mengharap kepada masyarakat di sana agar merahsiakan kunjungannya
kepada mereka sehingga pencelaan yang beliau terima di Mekah terhadap agama
yang dibawanya tidak semakin menjadi-jadi. Tetapi penduduk Tha'if menolak permohonan
yang terakhir ini. Mereka tidak cukup melakukan hal itu tetapi mereka melakukan
perbuatan terburuk yang dilakukan manusia terhadap sesama manusia. Mereka
menahan keluarga orang-orang yang bodoh dan orang-orang biasa untuk membentuk
dua barisan dan memerintahkan mereka untuk melempari Rasulullah saw dengan batu
dan mengejeknya. Nabi keluar dari Tha'if dan beliau mendapatkan lemparan
bertubi-tubi dari keluarga Tha'if bahkan beliau merasakan kepedihan saat
kakinya terkena lemparan batu itu sehingga darah suci mengucur dari kaki
beliau.
Kemudian Rasulullah saw diusir
sehingga beliau sampai di suatu kebun yang dimiliki oleh dua orang dari
orang-orang kaya Tha'if. Di sana beliau duduk di bawah naungan pohon anggur.
Dua orang pemilik kebun itu merasa kasihan melihat keadaan orang yang terusir
dan terluka itu. Mereka membawa kepadanya setangkai anggur dengan seorang
pembantu. Pembantu mereka adalah seorang Nasrani yang bernama Adas. Si pembantu
meletakkan setangkai anggur itu depan Rasul saw lalu beliau menghulurkan
tangannya kepadanya sambil berkata: "Bismillahirahmanirrahim (Dengan nama
Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang). Adas berkata kepada Nabi,
perkataan ini tidak begitu dikenal oleh penduduk negeri ini. Nabi berkata:
"Anda dari daerah mana?"
Adas menjawab: "Aku adalah seorang Nasrani dari Nainawa." Nabi
berkata: "Apakah engkau dari desa lelaki soleh Yunus bin Mata?"
"Bagaimana engkau tahu tentang Yunus?, sambung lelaki itu. Nabi berkata:
"Itu adalah saudaraku. Ia adalah seorang Nabi aku pun seorang Nabi."
Mendengar jawapan Rasul saw, Adas
segera merobohkan tubuhnya di depan kedua kaki Rasul saw lalu ia menciuminya
sambil menangis. Akhirnya, pembantu Nasrani itu masuk Islam sehingga ia
menambah barisan kaum Muslim. Ia adalah seorang yang menjadi Muslim ketika
Rasulullah saw berhijrah ke Tha'if. Inilah harga yang harus dibayar Rasulullah
saw selama dua minggu saat beliau berada di Tha'if, dan kemudian beliau terkena
cubaan dengan mengucurnya darah dari kaki beliau akibat lemparan batu penghuni
Tha'if.
Kemudian Rasulullah saw kembali ke
Mekah beliau kembali dalam keadaan ditolak oleh penduduk Tha'if dan kini beliau
kembali menerima penolakan itu di Mekah. Meskipun demikian, beliau merasakan
kesedihan yang mendalam melihat sikap kaumnya. Namun ketika kebencian semakin
deras mengalir kepada beliau, hati beliau justru semakin bersemangat dan
semakin dipenuhi dengan rahmat kemudian datanglah kepada Nabi masa di mana
tampak di dalamnya Islam asing, dan tampak di dalamnya Nabi seorang diri, tanpa
penolong.
Pada saat demikian ini ketika
manusia mulai meninggalkan Rasulullah saw lalu langit turut campur dan
terjadilah peristiwa besar dan mukjizat terbesar pada diri Nabi, yaitu Isra'
dan Mi'raj. Ia adalah mukjizat yang tidak berhubungan dengan dakwah Islam; ia
tidak datang untuk memperkuat dakwah ini atau menetapkannya tetapi ia datang
semata- mata untuk memperkuat keteguhan Nabi dan sebagai penghormatan
kepadanya. Seakan-akan Allah SWT ingin berkata kepada Nabi, jika saja penduduk
bumi tidak memujimu, maka penduduk langit mengenal kedudukanmu dan memberikan
pujian yang layak kepadamu dan jika manusia menolak dakwahmu dan menolak
keberadaanmu, maka sesungguhnya Allah SWT memilihmu dan memuliakanmu.
Untuk melihat tanda-tanda
kebesaran-Nya, munculnya mukjizat Isra' dan Mi'raj dalam sejarah para nabi
sebagai mukjizat satu-satunya yang tiada tandingannya dibandingkan dengan kisah
nabi yang lain. Kita mengetahui bahawa di deretan para nabi ada nabi-nabi yang
dinamakan oleh Allah SWT sebagai para kekasih-Nya dan sebagai para
pendamping-Nya, seperti Nabi Ibrahim. Kita juga melihat bahawa di antara para
nabi ada seseorang yang diajak bicara oleh Allah SWT tanpa perantara, seperti
Nabi Musa. Kita juga melihat di antara para nabi ada yang didukung oleh Allah
SWT dengan Ruhul kudus, seperti Nabi Isa. Tetapi untuk pertama kalinya kita
berada di hadapan seorang nabi yang diajak dan dipanggil oleh Allah SWT untuk
menuju ke sisi-Nya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar